فیلم سینمایی زندان زنان 2022-05-08

دانلود فیلم زندان زنان به نویسندگی فرید مصطفوی و کارگردانی منیژه حکمت ایران سینما

او حالا به چیزهای خیلی ملموس‌تری اعتقاد دارد، به آدم‌های زنده و واقعی مانند میترا و اسی. او در پایان همان زن جوان فهمیده و مهربان ابتدای فیلم است، که البته پخته‌تر شده و از شرّ و شور افتاده است. این امر هم معلول بالا رفتن سن و سال است و هم واکنشی است نسبت به تغییرات خانم یوسفی که میترا مسلماً حس می‌کند. مخاطب پس از دیدن فیلم، زندانی را که قبلا دیده بود یا می‌شناخت، با این زندان مقایسه می‌کند و متوجه می‌شود که فقط بندی از زندان را دیده است. وی به هیچ عنوان این زندان را قبول نمی‌کند و به هیچ‌وجه جریانات داخل زندان را باور ندارد.

«زیبا صدایم کن» روز پنجم جشنواره فیلم فجر، سه شنبه ۱۶ بهمن سانس چهارم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «ماریا» روز هشتم جشنواره فیلم فجر، جمعه ۱۹ بهمن سانس چهارم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «داد» روز اول جشنواره فیلم فجر، جمعه ۱۲ بهمن سانس چهارم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید.

این فیلم قصه خود را با زوج پژمان جمشیدی و بیژن بنفشه‌خواه روایت می‌کند که پیش از این در کمدی سیاه «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت در کنار یکدیگر حضور داشتند. امسال آثاری به بخش «سودای سیمرغ» چهل و سومین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کردند که هر کدام داستان و ماجرایی متفاوت دارند از این رو به صورت تفصیلی به معرفی آنها پرداختیم. اسی دختری است که ادای پسرها را درمی‌آورد و این نقش به دلیل بچگی و ظرافت برای خانم آهنگرانی مناسبتر است و او حتی توانسته است تا حدودی از عهدهٔ آن برآید. امّا چگونه می‌تواند این آدم کوچولوی سیاسی اپیزود اول به عاشق ساده‌دل بی‌ریای اپیزود دوم تبدیل شود؟ و سپس به دختر پسر نمای شیطانی بدل شود که نشاط و زندگی در او دیده می‌شود؟ شخصیت اول افسرده است. امّا اسی در اپیزود سوم نمی‌داند چه کار می‌کند، کودک است و کودکانه رفتار می‌کند.

قصه تلخ «روز خداحافظی» یک پدر؛ دوست دارم سیمرغ فجر بگیرم

حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره چهل و سوم، قطعاً یکی از نکات برجسته جشنواره فجر است. حاتمی‌کیا، ۵ سال پیش با «خروج» حضور داشت که آن طور که باید و شاید نتوانست نگاه‌ها را به خود جلب کند. داریوش امینی، ژیلا آل‌رشاد، محبوبه سلطانی، نرگس هزاره، حسن عابدی و محمد محمدی، بازیگران این فیلم هستند. صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، حسین محجوب، کامیاب گرانمایه و مهشید خدادی بازیگران فیلم ماریا هستند. مجید مظفری، نرگس محمدی، شکیب شجره، علی اوجی، بهرام ابراهیمی، محمود نظرعلیان، میثم غنی‌زاده، امیر جنابی و روناک پوریادگار در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

اما آهنگرانی در این امر موفق نبوده و نتوانسته است بین یک زندانی سیاسی ایدئولوژیک، یک عاشق سرکش و یک دختر جوان و معصوم، پیوستگی ایجاد کند. فیلم سینمایی «ماریا» به کارگردانی و نویسندگی مهدی اصغری ازغدی و تهیه کنندگی علی لدنی است که امیر نادری کارگردان باسابقه ایرانی پس از پخش این فیلم در جشنواره فیلم توکیو، آن را پدیده تازه سینمای ایران معرفی کرد. مهدی اصغری ازغدی ۲۸ ساله نیز در اولین فیلم سینمایی خود به عنوان جوان‌ترین فیلمسازی که تا به حال این جایزه را کسب کرده است، در این جشنواره معرفی شد. این فیلم برنده جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا از سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم توکیو است. همچنین، این فیلم در جشنواره فیلم آسیایی بارسلون و جشنواره فیلم داکا حضور داشته است و از این بابت می‌توان گفت حضور این فیلم یک خرق عادت در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر است. در نقد فیلم زندان زنان باید بگوییم که فیلم زندان زنان، با وجود پرداختن به دنیای پیچیده و اغلب دردناک زنان زندانی، در دام کلیشه‌های رایج افتاده است.

تنها اتفاقی که ویژهٔ زنان است و در این زندان مجهول می‌افتد، زایش است. سالیان سال است در همهٔ فیلمهای ایرانی (چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب) شخصیتهای معمولی و تعریف شده‌ای از زنان می‌بینیم که دیگر کهنه و دورانداختنی شده‌اند. در فیلم خانم حکمت برخلاف جسارتی که از آن انتظار می‌رفت،‌ هیچگونه تازگی دیده نمی‌شود. خانم حکمت به‌عنوان یک فیلمساز زن، از زنان شخصیتهای فیلمفارسی‌های آشنا را ساخته است. اگر از تصویربرداری فیلم زندان زنان خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن داریوش عیاری بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم زندان زنان چیست؟ تدوین زندان زنان را مصطفی خرقه‌پوش انجام داده است.

کارگردانی این فیلم، محمدابراهیم عزیزی است که تا پیش از این در سینمای کوتاه فعال بوده است. فیلم زندان زنان به کارگردانی و تهیه‌کنندگی منیژه حکمت و نویسندگی فرید مصطفوی (بر اساس طرحی از منیژه حکمت) محصول سال ۱۳۷۹ است. "زندان زنان" اولین ساخته سینمایی منیژه حکمت است که پیش از این سمت های مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز و منشی صحنه چند فیلم سینمایی را در کارنامه داشته است.

«سونسوز» مخاطب را با حال خوب بدرقه می‌کند؛ یک پارودی دلنشین

این تغییر رویه، نشان‌دهنده‌ی تاثیر محیط بر افراد و از دست رفتن امید به آینده است. در مجموع، این فیلم با روایت داستانی قوی و نمادین، به بررسی مسائل اجتماعی عمیقی مانند فقر، تبعیض جنسیتی، و بیگانگی اجتماعی می‌پردازد و وضعیت اسفبار زندانیان و جامعه را به تصویر می‌کشد. او در انتهای فیلم در حالی که جوانی خود را در این زندان گذرانده نه به درستی کارهایش اطمینان دارد و نه به دستگاهی که برایش کار می‌کند اعتقاد. شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان افغان است که پیش از این در فیلم «خورشید» مجید مجیدی بازی کرده بود. پویا نوروزی، مهنوش صادقی، بیتا عزیز، وحید منتظری، بشیر نیکزاد، امیرجمشید صادقی از بازیگران مرد آرام هستند.

رقص بازیگران جوکر که صدای همه را درآورد

۲ فیلم قبلی نجفی، یعنی «بچه گرگ‌های دره سیب» و «اسکی‌باز» هر ۲ در عرصه سینمای کودک محسوب می‌شدند که در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم با استقبال روبه‌رو شدند. در بررسی فیلم زندان زنان باید بگوییم که پگاه آهنگرانی در فیلم زندان زنان با ایفای سه نقش متفاوت، چالشی جسورانه اما ناموفق را تجربه کرده است. هر یک از این نقش‌ها، متعلق به دوره و موقعیتی خاص است و انتظار می‌رود بازیگر بتواند تفاوت‌های ظریف میان آن‌ها را به تصویر بکشد.

بررسی و نقد فیلم زندان زنان از نظر شخصیت‌پردازی

«بازی را بکش» روز هفتم جشنواره فیلم فجر، پنجشنبه ۱۸ بهمن سانس دوم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «بازی خونی» روز اول جشنواره فیلم فجر، جمعه ۱۲ بهمن سانس دوم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «فریاد» روز نهم جشنواره فیلم فجر، شنبه ۱۸ بهمن سانس سوم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «شوهر ستاره» روز هشتم جشنواره فیلم فجر، جمعه ۱۹ بهمن سانس اول در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید.

حضور رضا عطاران و پریناز ایزدیار در این فیلم می‌تواند برای مخاطبان سینما جذاب باشد و فروش خوبی را برای آن رقم بزند. پریناز ایزدیار، رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، آزاده صمدی، امیراحمد قزوینی، سیاوش چراغی‌پور از جمله بازیگران این فیلم هستند. به نظر می‌رسد ایرج‌زاد همچون ۲ فیلم پیشین خود به سراغ یک سوژه اجتماعی رفته و یک اثر با درونمایه مشکلات اجتماعی را دستمایه ساخت فیلمش قرار داده است. همچنین، از دیگر نکات این فهرست می‌توان به حضور مرضیه برومند در مقام مشاور کارگردان اشاره کرد. مرضیه برومند سابقه درخشانی در ساخت آثار پرمخاطب داشته و به نظر می‌رسد حضورش در این فیلم نیز تأثیرگذار خواهد بود.

قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید به‌کمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرة‌المعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کامل‌تر کنیم. فیلم سینمایی «لولی»، اولین تجربه کارگردانی سینمایی رضا فرهمند به تهیه‌کنندگی جلیل اکبری صحت است که پیش‌تر با مستندهایی چون «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، «نت‌های مسی یک رویا» و «آزادی» در جشنواره‌های مختلف حضور داشته است. مصطفی و محسن کیایی، امسال در جشنواره فیلم فجر تهیه کننده فیلم «بازی را بکش» هستند.

سیروس تسلیمی و منیژه حکمت تهیه‌کنندگان زندان زنان این فیلم را، به‌عنوان محصول کشور ایران تهیه کرده‌اند. زندان زنان (womens prison) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی و تهیه‌کنندگی منیژه حکمت و نویسندگی فرید مصطفوی (بر اساس طرحی از منیژه حکمت) محصول سال ۱۳۷۹ است. پگاه آهنگرانی، رؤیا نونهالی و رؤیا تیموریان از بازیگران این فیلم هستند. در نقد فیلم زندان زنان باید بگوییم که داستان فیلم زندان زنان حول یک چرخه تکرارشونده می‌گردد.

ارزیابی و تحلیل فیلم زندان زنان

مقطعی که داستان فیلم «۱۹۶۸» در آن اتفاق می‌افتد، سال ۱۹۶۸ میلادی یا سال ۱۳۴۷ شمسی است که در این سال ایران میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌شود. در این دوره تیم ملی کشورمان در مسابقه فینال در مصاف با اسرائیل قرار می‌گیرد و آن بازی را می‌برد. اینکه فیلم به چه وجهی از حواشی یا اتفاقات پس پرده این بازی فوتبال، پرداخته است، نکته کنجکاوی‌برانگیز آن به شمار می‌رود. این فیلم اولین تجربه کارگردانی محمدرضا اردلان بعد از ساخت چندین فیلم کوتاه است.

نقد فیلم زندان زنان؛ بازتابی از جامعه ایران در گذر زمان

جاده قدیم، بندر بند و ۱۹ از جمله فیلم های دیگری است که وی کارگردانی کرده است. طبق روال هر ساله، در گزارش پیش‌رو، فیلم‌های حاضر در بخش «سودای سیمرغ» را مرور می‌کنیم. جشنواره فیلم فجر می‌تواند به عنوان نماد هویت فرهنگی و اجتماعی ایران نیز تعریف شود و نه‌تنها محلی برای نمایش فیلم‌ها، بلکه فضایی برای ابراز نگرش‌ها، روایت‌ها و دغدغه‌های اجتماعی است. این رویداد به عنوان یک بستر دیالوگ فرهنگی عمل می‌کند که در آن سینماگران ایرانی می‌توانند به بررسی مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه بپردازند. آثاری که در جشنواره فیلم فجر حضور می یابند به عنوان آینه‌ای از جامعه، بازتاب‌دهنده مسائل معاصر، چالش‌ها و امیدهای مردم ایران هستند از این رو جشنواره می‌تواند نقش مهمی در شکل‌دهی به هویت ملی و ایجاد فضای گفتگو و تفکر در جامعه ایرانی ایفا کند. همچنین، این رویداد بستری برای نقد و بررسی سینما و فرهنگ است و به بهبود و پیشرفت این حوزه‌ها کمک می‌کند.

رضا عطاران از دست خبرنگاران فرار کرد!

«آنتیک» در دومین روز جشنواره فجر، شنبه ۱۳ بهمن سانس چهارم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. چنین به نظر می‌رسد که فیلمساز با ترفند دوربین ساکن و کادرهای ساده خواسته است به ساختار مستند نزدیک شود یا حتی خواسته است روایتگری باشد که هیچگونه دخالتی در رخدادها ندارد ولی دیزالوها و فیداوت‌های بی‌مورد فیلم اصلا جوابگو نیستند. باز هم مثل همیشه، گلاب آدینه با بازی درخشانش در چند دقیقه فوق العاده است.

فیلمنامه می‌توانست بخش دوّم را با خبر مرگ مادر و درگیری‌های میترا و یوسفی بر سر آن شروع کند، امّا این کار را نکرده و این رویداد را در بخش زمانی حذف‌شده بین قسمت یک و دو جا داده است. این یکی از شگردهای بیان موجز و اجتناب از احساساتی‌گری فیلمنامه است که در جاهای دیگر هم به کار رفته است. او زنی است که احیاناً هرگز از ماتیک استفاده نکرده و حالا انگار دارد به این موضوع می‌اندیشد. او حتی به مکالمه‌ای که میترا با زندانی فراری اسی دارد چشم می‌بندد و سند خانه‌اش را گرو می‌گذارد تا میترا از زندان بیرون برود. در پایان، از این دو زندانی قدیمی، این اوست که باز در زندان زنان می‌ماند.

رضا فرهمند بعد از تجربه موفق فیلم‌های مستند خود، در اولین فیلم بلند داستانی اش، درامی اجتماعی با حضور مهاجران افغان و چهره‌های جدید بازیگری ساخته است. فیلم سینمایی «رها» که نخستین تجربه بلند سینمایی حسام فرهمند است که با نگاهی به یک برش اجتماعی، روایتگر بحرانی از زندگی یک مرد و خانواده اوست. «داد»، عنوان جدیدترین ساخته سینمایی ابوالفضل جلیلی است که همچون دیگر فیلم‌هایش، به سبک و سیاق خودش ساخته شده است. این کارگردان، در این فیلم مانند سایر آثار قبلی‌اش به مقوله‌های انسانی پرداخته و بیشتر مفهوم وفای به عهد را مدنظر قرار داده است. این فیلم با نام «توتو» کلید خورد و در مقطعی نام آن به «هجده قدم» تغییر کرد و در نهایت «بازی را بکش» شد.

زایش، به عنوان تنها ویژگی متمایز زنان در این فیلم، نه تنها تازگی ندارد، بلکه به کلیشه‌های جنسیتی دامن می‌زند. انگار که زنان صرفاً به واسطه نقش مادری تعریف می‌شوند و سایر ابعاد وجودی‌شان نادیده گرفته می‌شود. از یک فیلمساز زن، انتظار می‌رود به این کلیشه‌ها پایان دهد و تصویر پیچیده‌تری از زنان زندانی ارائه کند.

گریم و شمایل بهرنگ علوی و شباهت او به بهروز وثوقی در یکی از فیلم‌های پیش از انقلاب احتمالاً مخاطب را به حال و هوای همان فیلم‌ها ببرد و همین موضوع شاید یکی از جذابیت‌های فیلم باشد. «مصلحت» و «هناس» ۲ فیلم قبلی حسین دارابی بودند که در آنها نیز به برهه‌ای از تاریخ و قهرمانان ایران پرداخته شده بود. هادی حجازی‌فر و میرسعید مولویان زوج اصلی این فیلم هستند که برای اولین‌بار کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. پوستر این فیلم را محمد تقی‌پور طراحی کرده است و طراح لوگو یا نشانه آن هم مسعود نجابتی هنرمند برجسته طراح گرافیک است.

زندان پر از تلخی و سیاهی است، ولی این زندانی که خانم حکمت به ما نشان داده‌اند، تلخ و سیاه نیست. تنها مسأله‌ای که دل مخاطب را به درد می‌آورد، صحنه سوءاستفاده جنسی زیور از سحر است، که این مسأله هم نه تازگی دارد و نه چندان گویاست؛ نه ویژه زندان زنان است. دوربین بسیار ساکن و کم‌تحرک است و این نوع دوربین برای فیلم سیاه و تلخ (ادعای فیلمساز) که دربارهٔ سیاه‌ترین اقامتگاه هر جامعه‌ای یعنی زندان است، مناسب به نظر نمی‌رسد خانم فیلمساز نتوانسته است تصمیم بگیرد که دوربین ساکن باشد یا متحرک. دوربین وقتی که از حالت سکون بیرون می‌آید و می‌خواهد حرکت کند، خیلی ناشیانه عمل می‌کند.

رویا نونهالی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران است. سریال های خواب و بیدار و شهرزاد و فیلم‌های ماهی ها عاشق می شوند، زندان زنان و عروسی خوبان از جمله آثاری است که وی در آن‌ها بسیار خوش درخشیده است. «آبستن» طبق برنامه قرعه‌کشی فیلم‌های چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، روز یکشنبه ۱۴ بهمن میزبان اهالی رسانه و منتقدان در سالن همایش‌های برج میلاد خواهد بود. فیلم زندان زنان فیلمی درام و اجتماعی می باشد که کارگردانی و نویسندگی آن توسط منیژه حکمت و فرید مصطفوی انجام شده است. فیلم سینمایی ایرانی زندان زنان یکی از معدود فیلم های زن محور در سال ۱۳۷۹ می باشد و از جهاتی نیز توانست کلیشه های موجود را بشکند. این فیلم روایت گر مشکلات زنان ایرانی در داخل زندان هاست و به نحوی به مسائل مرتبط با حقوق زنان می پردازد.

طاهره یوسفی با یکی از زندانیان به نام میترا که مرتکب قتل ناپدری اش شده، درگیر می‌شود. همچنین در بخش بررسی فیلم زندان زنان 7 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از زندان زنان پرداخته‌اند. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم زندان زنان در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم زندان زنان 100 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخش‌های ویدئو و تیزر فیلم زندان زنان، حواشی فیلم زندان زنان، دیالوگ برتر فیلم زندان زنان، سوتی فیلم زندان زنان و نقد فیلم زندان زنان هنوز موردی ثبت نشده است.

خیّر برجسته پای کار آبرسانی و مدرسه‌سازی در لرستان آمد

این در حالی است که واقعیت زندان‌های زنان، با تمام تلخی‌هایش، حاوی روایات منحصر به فردی است که هنوز به تصویر کشیده نشده‌اند. بیننده این اتفاقات را ندیده است، فقط شنیده است ولی حالا می‌خواهد به صورت تصویر متحرک بر روی پردهٔ سینما ببیند اما همهٔ آنچه در زندانهای مردان می‌بیند اینجا هم می‌بیند. در زندانهای زنان اتفاقاتی جریان دارد که در زندانهای مردان خبری از آن نیست. ولی دانسته‌های بیننده، حال به هر دلیلی، باز به صورت شنیده‌ها باقی می‌ماند و این تصویر متحرک جلوهٔ جدیدی ارایه نمی‌دهد.

آنها این فیلم را بدون پروانه ساخت سینمایی و با پروانه ویدیوئی تولید کرده‌اند. مارال بنی‌آدم نیز سال گذشته برای بازی در نقش پروین اعتصامی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. این فیلم، پنحمین تجربه کارگردانی زرگرنژاد است و آخرین حضور او در جشنواره فیلم به ۲ سال قبل و دوره چهل و یکم برمی‌گردد که با فیلم تحسین شده «شماره ۱۰» با بازی مجید صالحی که منجر به دریافت سیمرغ بازیگری شد، در این رویداد حاضر بود. فیلم قبلی او نیز، «ماهورا» بود که آن هم در فضای جنگ و دفاع مقدس می‌گذشت. فیلم سینمایی «اسفند» روایتی از زندگی سردار شهید علی هاشمی از سرداران دوران جنگ و دفاع مقدس است که معروف به سردار هور است.

اجتماع بیرون او و امثال او را نمی‌پذیرند و دوباره راهی این دیار می‌کند. برای اسی (بچهٔ گل‌اندام) و همنوعان او، زندان محفلی برای خوشگذرانی و آسایش است. خاکستری شدن دیوارهای بند در اپیزود سوم هم می‌خواهد همین معنی را بگوید. آرمانها و انگیزه‌های خواهر طاهره هم تدریجا کمرنگ می‌شود و دیگر برای عوض کردن شرایط کاری نمی‌کند بلکه در حفظ شرایط موجود می‌کوشد. زنانی که در زندان حضور دارند (هم زندانیان و هم زندانبان) هیچکدام هویت روشنی ندارند. نمی‌دانم واقعا زنان زندان اینگونه هستند یا نه؟ هیچکدام تلخی و ناامیدی در زنان زندانی دیده نمی‌شود.

ما با گذشت هفت سال و ده سال نه تنها در چهره و ظاهر آدم‌ها، بلکه در شخصیت‌های آنها هم تغییراتی مشاهده می‌کنیم. برای نمونه در ابتدای بخش دوّم ما شاهدیم که میترا با یوسفی سر مرخصی‌اش حرف می‌زند و می‌گوید که او نگذاشته به مراسم تدفین و هفت مادرش برود. از این گفت‌وگو ما درمی‌یابیم مادر او مرده و میترا نتوانسته در مراسم خاکسپاری او حاضر باشد.

{

دانلود رایگان فیلم زندان زنان ۱۳۷۹

|}

فیلمنامه این تریلر معمایی جاسوسی توسط مسعود هاشمی‌نژاد نوشته شده که به واقعه قیام شهر آمل در اوایل انقلاب در سال ۶۰ می‌پردازد. در آبان ماه سال ۱۳۶۰ اتحادیه کمونیست‌های ایران معروف به سربداران در جنگل‌های آمل و اطراف آن به منظور خلق یک انقلاب دیگر مستقر می‌شوند. شورش سربداران منجر به درگیری در شهرهای شمال کشور شد که در نهایت با ورود خودجوش مردم ناکام ماند و پس از این حماسه مردمی، شهر آمل به «شهر هزار سنگر» شهرت پیدا کرد. رویا افشار، رضا ثامری، میثم رازفر، تورج الوند، ساره رشیدی و شبنم گودرزی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر ایفای نقش می‌کنند. از دانش اقباشاوی، پیش از این فیلم «تاج محل» و یکی از اپیزودهای فیلم سینمایی «هیهات» که دوران دفاع مقدس را روایت می‌کرد، دیده‌ایم.

کارگردان، خانم حکمت، به جای پرداختن به فساد گسترده و سیستماتیک در زندان‌ها، بر روی یک روایت شخصی و تکرارشونده متمرکز شده است. سوءاستفاده جنسی، اگرچه دردناک است، اما به تنهایی نمی‌تواند تمام پیچیدگی‌های زندگی در زندان را به تصویر بکشد. کارکنان زندان و زندانبانان به مرور آلوده و به باجگیر تبدیل می‌شوند ولی این مسأله پیشرفت نمی‌کند.

داستان «صددام» درباره مردی است که به دلیل شباهت با صدام حسین از او خواسته می‌شود نقش بدل او را بازی کند. ابوالفضل جلیلی در «داد» به عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار، نویسنده، کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر فعالیت داشته و فیلمش را به نوعی تک نفره ساخته است. علی غفاری، در کارنامه فیلمسازی خود، فیلم‌های «استرداد» و «تک‌تیرانداز» را دارد. شباهت نام این فیلم با «بیل را بکش» کوئنتین تارانتینو برای مخاطبان کنجکاوی‌برانگیز است، به ویژه اینکه ساخته‌های قبلی مصطفی کیایی مخاطب پسند بوده است البته بازی را بکش یک اصطلاح فوتبالی به معنی وقت تلف کردن است.

با این حال، فیلم حاضر نیز همانند بسیاری از آثار سینمای ایران، به تکرار شخصیت‌های زن یک‌بعدی و کلیشه‌ای بسنده کرده است. همچنین به عنوان نکته آخر نیز در مورد فیلم زندان زنان می‌توان گفت که جزو ۲۰ تا از بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم شناخته شده است. در نقد فیلم زندان زنان باید بگوییم که در فیلم، زنان زندانی و زندانبان‌ها، هویت‌های مبهمی دارند.

این زنان نمی‌توانند مثل زنان خارج از زندان که در خانه‌های امن خود زندگی می‌کنند، عمل کنند ولی در این فیلم اینگونه است. زندان بهم می‌ریزد و طاهره یوسفی، که حالا بعد از ده سال روابط نزدیک تر و دوستانه تری با میترا دارد وارد عمل شده و زن فاسد کشته می‌شود. در سال ۱۳۷۹، فضای زندان کاملاً عوض شده‌است، گرد پیری بر سر طاهره یوسفی و میترا نشسته و آنها رابطهٔ خواهرانه ای باهم دارند. روزی دختر جوانی را به زندان می‌آورند که دوستانش او را اسی صدایش می‌کنند. میترا که به او احساس مادرانه ای پیدا کرده، درمی یابد که او همان سپیده است که در زایمان به مادرش کمک کرده بود. سپیده از زندان فرار می‌کند، قصد او خروج از مملکت است، میترا که از قصد او آگاه شده به تکاپو می‌افتد تا او را پید کند.

{

«مرد آرام» در برج میلاد؛ «کفایت مذاکرات» با نمایش چیزهایی که در سریال ترکی هم قفله!

|}

تمامی حقوق مطالب و قالب برای ایران سینما محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد. گریم متفاوت مجید مظفری و بازی او به عنوان یک آشغالگرد و بی‌خانمان را شاید بتوان از جمله مهمترین بازی‌های او برشمرد.

دختر گل‌اندام و دیگر زنان، به دلیل مشکلات اجتماعی و فقر، به زندان می‌افتند و فرزندانشان نیز در همان محیط متولد می‌شوند. این چرخه نشان‌دهنده‌ی یک وضعیت اسفبار اجتماعی است که نسل‌های متمادی را درگیر خود می‌کند. برای شخصیت‌هایی مانند اسی، زندان به پناهگاهی تبدیل شده است، زیرا جامعه بیرون جایی برای آن‌ها ندارد. این وضعیت، با خاکستری شدن دیوارهای بند در اپیزود سوم، به صورت نمادین نمایش داده می‌شود. او برای نقش‌آفرینی در مرد بارانی (۱۳۷۸)، گوشواره (۱۳۸۵)، و شیفتگی (۱۳۹۲) نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شده‌است. از جمله فیلم‌های دیگر او می‌توان به مریم مقدس، سنتوری، پستچی سه بار در نمی‌ زند، چه خوبه که برگشتی و ملاقات خصوصی اشاره کرد.

همچنین، جشنواره فیلم فجر به تماشاگران این امکان را می‌دهد که با آثار مختلف روبه‌رو و با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های متفاوت آشنا شوند. انتخاب آهنگرانی برای ایفای هر سه نقش اصلی این فیلم، پرسش‌برانگیز است. به نظر می‌رسد که کارگردان، بیش از آنکه به دنبال بازیگری مناسب برای هر نقش باشد، به دنبال ایجاد یک یکدستی ظاهری در فیلم بوده است. اما این یکدستی ظاهری، به قیمت از دست رفتن عمق و باورپذیری شخصیت‌ها تمام شده است.

تنها نقش اسی است که تا حدی با ویژگی‌های ظاهری و سنی آهنگرانی همخوانی دارد. با این حال، حتی در این نقش نیز عدم تطابق میان شخصیت‌های مختلف فیلم، به چشم می‌آید. تبلیغات فیلم زندان زنان از ماه‌ها پیش با پوسترهای جذاب و جملاتی تأمل‌برانگیز، شهر را فرا گرفته بود. عبارت در زندان زنان به روی مردم گشوده شد، همچون معمایی جذاب، مخاطب را به تماشای فیلم ترغیب می‌کرد. اما فیلم با وجود این تبلیغات گسترده، به جای پاسخگویی به پرسش‌های ایجاد شده، مخاطب را در ابهام عمیقی فرو می‌برد. کدام زندان؟ چه زنانی؟ چه رازهایی؟ این‌ها پرسش‌هایی بودند که در ذهن مخاطب شکل می‌گرفتند اما پاسخ روشنی نمی‌یافت.

این پرسش ایجاد می‌شود که آیا این تصویر از زنان زندانی واقع‌گرایانه است یا خیر؟ به نظر می‌رسد زنان زندانی برخلاف انتظار، نشانه‌های تلخی و ناامیدی را از خود نشان نمی‌دهند و از شرایط زندان ناراضی نیستند. رفتارشان بیشتر شبیه به کارگران یک کارخانه است که گاه اعتراضاتی نمایشی ترتیب می‌دهند. خانم پگاه آهنگرانی در سه نقش متفاوت ظاهر می‌شود که هرکدام متعلق به دورهٔ خاصی هستند. در اپیزود اول نقش پگاه زندانی را ایفا می‌کند که به دلیل مسایل سیاسی به بند افتاده است. کجای خانم آهنگرانی به آدم سیاسی می‌خورد؛ آن هم آدمهای سیاسی اوایل انقلاب؟ امروز هرکسی می‌تواند سیاسی باشد و کار سیاسی انجام دهد، چون بسیاری از مردم ما سیاست‌زده شده‌اند ولی در چهار سال اول انقلاب آدم سیاسی بودن کار هر کسی نبود. در اپیزود دوم نقش سحر زندانی را ایفا می‌کند که به دلیل عشق و عاشقی به بند افتاده است.

ارسطو خوش رزم، سارا حاتمی، پیام احمدی‌نیا، مهیار شاپوری، کیسان دیباج، مجید پتکی، محمد موحدنیا، صادق برقعی، علیرضا گیلوری، احسان منصوری، با هنرمندی لیندا کیانی و شادی مختاری و با حضور مجید آقاکریمی ترکیب بازیگران فیلم هستند. رضا مسعودی، مهدی زمین‌پرداز، سعید آل بوعبادی، خیام وقارکاشانی، محمدرضا عقدائی یزدی، یاسین مسعودی، محمد عسگری، جلال باوی، طاهر نیک آزاد، مهدی فتحی و نیما جمالی بازیگران این فیلم هستند. «سونسوز» فیلمی کمدی به زبان ترکی است که در استان اردبیل به تهیه‌کنندگی سلمان عباسی تولید شده و بازیگرانی چون مریم مومن، حمدالله سلیمی، بهروز الله‌وردی‌زاده، صفت آهاری و ناصر محبی در آن ایفای نقش دارند. این فیلم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی و کمپانی میلادفیلم تولید شده و سیدمازیار هاشمی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. اون زمان من تازه دانشگاه قبول شده بودم و وقتی فیلم رو دیدم واقعا خوف کردم چون داشتم میرفتم خوابگاه بمونم. مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، حدیث فولادوند، سارا منجزی، محمدرضا داوودنژاد، قدرت‌الله ایزدی، محمدجواد جعفرپور و جواد پولادی بازیگران این فیلم هستند.

همچنین بهاره کیان افشار در نقش آسیه، بهنام تشکر در نقش فرعون و شکیب شجره در نقش فرمانده سپاه فرعون ظاهر خواهند شد. هرچند فیلمنامه زندان زنان دارای اشکالاتی است که به آنها اشاره کردم، امّا نویسنده آن فرید مصطفوی دست به کار پیچیده‌ای زده و با موفقیت قابل‌ملاحظه‌ای بخصوص در زمینه پردازش شخصیت خانم یوسفی و پرهیز از سانتی‌مانتالیزم و درازگویی، آن را به انجام رسانده است. میترا که در میان زندانیان نفوذ زیادی دارد زیر بار دستورهای طاهره یوسفی نمی‌رود و هر بار به بهانه ای مجازات می‌شود۰ پگاه دختر جوان زندانی که با میترا دوستی نزدیکی دارد و ظاهراً جرمش نیز سیاسی است، پس از برگزاری تک نوازی ویلنسل برای اعدام برده می‌شود. امیر نوروزی، پادینا کیانی، امیراحمد قزوینی، هادی شیخ الاسلامی، سیامک ادیب، منصور نصیری و لیندا کیانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. پادینا کیانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون متولد سال ۷۲ نقشی محوری در این اثر سینمایی ایفا می‌کند. بهزاد دورانی، مهرداد ضیایی، علیرضا مهربان، حمید ابراهیمی، یاسین طلوعی، امیرکبوتریان، علی یعوقب بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

اگر صدای زندان زنان به‌گوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم زندان زنان یعنی محمود سماک‌باشی آشنا می‌کنیم. مهری شیرازی چهره‌پردازی یا طراحی گریم فیلم زندان زنان را برعهده داشت. از دیگر عوامل اثر می‌توان به شهریار کلهر مدیر صحنه فیلم زندان زنان، اشاره کرد. در مجموع بیش از 17 نفر در تولید فیلم زندان زنان نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.

مخاطب در این میان سردرگم شده و نمی‌داند با کدام شخصیت باید همذات‌پنداری کند. فیلمساز با این شیوه، مخاطب را به تفکر وادار می‌کند، اما در عین حال او را در ابهام فرو می‌برد. به نظر می‌رسد هدف کارگردان این بوده که با ارائه دیدگاه‌های مختلف، مخاطب را به قضاوت وادارد و پاسخ سوالات فیلم را در درون خود جستجو کند. این رویکرد، اگرچه هوشمندانه است، اما ممکن است برای برخی مخاطبان رضایت‌بخش نباشد. در نهایت، می‌توان گفت که فیلم، با وجود ساختار پیچیده و روایت مبهم، به موضوع مهمی چون شرایط زندان‌ها و حقوق زندانیان می‌پردازد و مخاطب را به تفکر درباره این مسائل مهم وادار می‌کند. زندان زنان در دوره ششم جشن خانه سینما حضور داشت و جوایزی از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول زن (رویا تیموریان) و … را از آن خود کرد.


فیلم سینمایی فانتزی
فیلم سینمایی فایتر
فیلم سینمایی فایتر 2022
فیلم سینمایی فسقلی ها
فیلم سینمایی فراری
فیلم سینمایی فرار بزرگ
فیلم سینمایی قیف
فیلم سینمایی قلب رقه
فیلم سینمایی قلهک
فیلم سینمایی قهرمان