آموزش کامل سئو یوتیوب
سئو یوتیوب چیست؛ آموزش سئو کانال و ویدیوی یوتیوب یکتانت
موتورهای جستجو تلاش میکنند تا ویدیوهایی را نمایش دهند که به کاربران ارزش افزوده بیشتری ارائه میدهند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که محتوای ویدیوهایتان منحصر به فرد است، اطلاعات مفیدی ارائه میدهید. ویدیوهایی با مدت زمان مناسب، به کاربران اطلاعات کافی را ارائه میدهند و از ترکیب محتوا و طول مطلوب برخوردارند. توصیه میشود مدت زمان ویدیو را مطابق با محتوا و نیاز کاربران تنظیم کنید. برای داشتن یک تجربه خوب در یوتیوب، کاربران باید بتوانند به راحتی ویدیوهای مورد علاقه خود را پیدا کنند. بنابراین، یوتیوب الگوریتمی ایجاد کرد که قادر به رتبه بندی بهترین محتوا برای هر جستجو است.
سئوی یوتیوب شامل استراتژی های مختلفی مانند تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوا ،ساخت بک لینک و غیره می باشد. ما در اینجا ابزارهایی را به شما معرفی میکنیم که با استفاده از آنها، چنل خود را بهتر از همیشه مدیریت کنید و به رشدی قابل توجه در کانالتان دست پیدا کنید. در ادامه، به شما خواهیم گفت که بهترین ابزار سئو یوتیوب چیست و هر کدام از چند ابزار برتر سئو یوتیوب چگونه میتوانند به کارتان بیایند. دریافت لینکهای خارجی میتواند به افزایش اعتبار و بهبود سئوی ویدیو کمک کند. زمانی که به ویدیوهای شما توسط وبسایتها و وبلاگهای دیگر به عنوان منبع اشاره شود، به یوتیوب نشان میدهد که محتوای شما مورد توجه و ارزشمند است. این باعث میشود که الگوریتمهای جستجوی یوتیوب وب سایت شما را بیشتر توصیه کنند و به رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو دست پیدا کنید.
به کمک هشتگهای پربازدید یوتیوب، میتوانید سرعت دیده شدن ویدئوهای خود را بیشتر کنید. علاوه بر آن، گذاشتن هشتگهای یوتیوب، به موتور این وبسایت کمک میکند تا محتوای ویدئوهای شما را بهتر درک کند. ابرداده ویدیویی تمام اطلاعات متنی و تصویری است که ویدیو را برای کاربران و موتورهای جستجو توصیف می کند. صادقانه بگویم، الگوریتمهای یوتیوب اکنون میتوانند اشیاء را در ویدیوها تشخیص دهند و محتوای آنها را درک کنند، به این معنی که ابرداده دیگر مانند گذشته مهم نیست. با این حال، ابرداده از تفسیر نادرست محتوای ویدیوی شما توسط الگوریتم ها جلوگیری می کند، بنابراین مطمئن می شوید که ویدیوی شما به درستی رتبه بندی می شود. با بهینهسازی تصاویر بندانگشتی (Thumbnail) و انتخاب عنوانهای جذاب، کاربران بیشتری بر روی ویدیوهای شما کلیک خواهند کرد.
اندازه فایل باید کمتر از 2 مگابایت باشد، زیرا این اندازه حداکثر اندازه فایلی است که YouTube برای یک تصویر کوچک می پذیرد. محرک های احساسی مانند کنجکاوی، شوک یا شوخ طبعی می تواند عنوان شما را برجسته کند و بینندگان را تشویق کند روی ویدیوی شما کلیک کنند. مراقب باشید از clickbait استفاده نکنید، زیرا می تواند منجر به بازخورد منفی شود و به اعتبار شما آسیب برساند. در حالی که “عناوین طعمه ” ممکن است کلیک های بیشتری را جذب کنند، اما اگر محتوا با آنچه وعده داده شده مطابقت نداشته باشد، می توانند به اعتبار کانال شما آسیب برسانند. عنوان خود را در 60 تا 70 کاراکتر،کوتاه نگه دارید تا مطمئن شوید که به طور کامل در اکثر دستگاه ها نمایش داده می شود و به راحتی برای مخاطب قابل هضم است.
سئو یوتیوب در واقع همان شاهراه موفقیت در این پلتفرم پرقدرت و تأثیرگذار است. ابزارهایی مانند Google Keyword Planner و YouTube’s autocomplete suggestions میتوانند به شما کمک کنند عبارات محبوب خود را پیدا کنید. تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب شامل یافتن کلمات و عباراتی است که کاربران در نوار جستجوی یوتیوب وارد می کنند تا ویدیوهایی را که می خواهند تماشا کنند پیدا کنند. این کلمات و عبارات به عنوان کلمات کلیدی یوتیوب یا عبارات جستجو شناخته می شوند. اما یوتیوب تنها موتور جستجویی نیست که باید برای آن بهینه سازی کنید.
«درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست میآورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،... این گزارش مقدار زمانی را که کاربران برای تماشای ویدیو شما وقت گذاشتهاند، نشان میدهد. را هم برای هر کیورد، در اختیار شما قرار میدهند و میتوانید خیلی هدفمندتر کیوردهای مناسب و منتخب را لیست کنید. هرکدام میتوانند یک ایدهٔ خوب برای تولید ویدیو و رتبهگرفتن در نتایج جستوجو باشند. شما نیز با استفاده از این روش لیست کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا نمایید.
اشکال ارسال در سایر شبکه ها این است که الگوریتمهای یوتیوب تعداد بازدیدها را در صورت مشاهده ویدیو در هر پلتفرم دیگری محاسبه نمیکنند. بنابراین یک ویدیوی محبوب در فیس بوک یا توییتر از نظر سئوی یوتیوب اهمیت چندانی ندارد. زیرنویسهای بسته یا CC، تجزیه و تحلیل محتوای ویدیوی شما را برای Google بسیار آسانتر میکنند – هوش مصنوعی در تشخیص متن از طریق صدا موفقتر است. گوگل میتواند زیرنویسهای بستهای که توسط هوش مصنوعی تولید میشود برای ویدیوی شما پیشنهاد کند، اما بهتر است خودتان آن را بسازید. به این ترتیب از هرگونه اشتباه ناشی از لهجه، مشکلات تلفظی یا فقط کیفیت ضعیف صدا جلوگیری خواهید کرد.
این تصاویر باعث جلب توجه و کنجکاوی مخاطب شده و به طور غیرمستقیم بر سئوی شما اثر میگذارند و در واقع باعث افزایش نرخ کلیک CTR میشوند. حتی اگر از لوگوی خود در آن استفاده کنید میتواند تصویری ماندگار در ذهن مخاطب بسازد. پیشنهاد ما این است که برای طراحی تامبنیل از ویدیوهای موفق رقبا الهام بگیرید. قبل از بحث بهینه سازی ویدیوهای یوتیوب، باید درک درستی از فاکتورهایی که باعث بهبود سئو یوتیوب میشوند داشته باشید تا با دید بازتری از سئو یوتیوب، در این زمینه فعالیت داشته باشید. هر چند نمیتوان آنها را در کنار عنوان و دیسکریپشن دانست، اما در سئو این جزیئات هستند که کار را جلو میبرند. سراغ ویدیوهای پرطرفدار در زمینه فعالیت خود بروید، تگ ها را بررسی کنید و سعی کنید از آنها استفاده کنید.
این کارشناسان در زمینههای مختلفی مهارت و تجربه دارند و شما میتوانید با بررسی رزومه و نمونهکارهای موجود در پونیشا بهترین فریلنسر را استخدام کنید. اکنون، برای استفاده بهتر از نکاتی که در این مقاله آوردهایم، مهم است که بدانید چگونه از سئو در هر موتور جستجوی بیرونی استفاده کنید. البته، میتوانید (و باید) CTAهای شفاهی را در محتوای خود ادغام کنید، اما باید از ویژگیهای داخلی شامل یوتیوب مانند کارتهای یوتیوب و صفحههای پایانی نیز استفاده کنید. اگر میخواهید مخاطبان شما در نتیجه تماشای ویدیوی شما کار خاصی انجام دهند، مهم است که هیچ چیز را به شانس واگذار نکنید. تامنیل شما به معنای واقعی کلمه اولین چیزی است که کاربر هنگام برخورد با لیست ویدیوی شما میبیند و می تواند تصمیم فرد را برای کلیک کردن یا عدم کلیک بر روی آن بگیرد. با این وجود، شما باید چندین کانال بازاریابی دیگر داشته باشید که بتوان از آنها برای تبلیغ ویدیوها و افزایش بازدید استفاده کرد.
سئو یوتیوب از هر زاویهای یک معامله دو سر سود برای تولید کننده محتوا میباشد. برای آموزش دقیق، حرفه، تخصصی و یه روز در خصوص سئو یوتیوب می توانید آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان را انتخاب کنید. این آژانس آموزشی توانسته با برگزاری دورههای آموزشی مختلف به موفقیت بیشتر یوتیوبرهای فعال کمک بسیار زیادی کند. برای تجربه شیرین یک موفقیت بدون حد و مرز همین امروز شما نیز عضو آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان شوید. در عمل، بهترین مدت زمان ویدیو بستگی به نوع محتوا، محدودیتهای پلتفرم و هدف اصلی ویدیو دارد. برخی موارد نیاز به ویدیوهای کوتاه و مختصر دارند تا به طور سریع و موثر اطلاعات را ارائه دهند.
آنها از جمله عواملی هستند که یوتیوب برای شناسایی موضوعات یک ویدیو و فهرست بندی صحیح آن و همچنین توصیه ویدیوهای مرتبط در نظر می گیرد. این اتفاق در یوتیوب نیز رخ می دهد که سیستم جستجوی خود را ارائه می دهد تا کاربران بتوانند به راحتی کانال ها و ویدیوهای مورد نظر خود را پیدا کنند. ویدئوهای باکیفیت تولید کنید و از تجهیزات مناسب برای ضبط استفاده کنید. پس از اتمام محتوای اصلی، می توانید از مخاطبان بخواهید که ویدیو را لایک کنند، کامنت بگذارند، آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند یا کانال شما را دنبال کنند. این درخواست ها باید واضح و مستقیم باشد تا مخاطبان به راحتی متوجه شوند که چه اقداماتی از آنها انتظار می رود. در سئو یوتیوب، عنوان ویدیو علاوه بر اینکه باید ترغیبکننده باشد، باید کلمه کلیدی اصلی را هم در دل خود جای داده باشد.
به عنوان مثال، اگر در حال ساخت ویدیویی در مورد مونتاژ دوچرخه هستید، می توانید مواردی مانند بیایید چرخ جلو را روی دوچرخه خود نصب کنیم یا کابل ترمز را روی دوچرخه خود نصب کنیم. این به موتورهای جستجو اجازه میدهد بخشهایی از ویدیوهای شما را در صورت مطابقت با عبارتهای جستجو رتبهبندی کنند. پس از انتشار ویدیوها در یوتیوب، حتماً آنها را در شبکههای اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید. این کار میتواند ترافیک بیشتری به کانال شما بیاورد و تعاملات کاربران را افزایش دهد. برای بهبود رتبه ویدیوی خود در نتایج جستجو، کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و با رقابت کم تا متوسط انتخاب کنید.
میزانی که افراد تصمیم میگیرند ویدیوی شما را پس از اولین بار دیدن در صفحه اصلی خود بررسی کنند. در عوض، فقط روی ساختن ویدیوهای عالی که مختصر، جذاب و با ارزش هستند تمرکز کنید. هر چه شخص مدت زمان بیشتری را در یک صفحه یا وب سایت خاص صرف کند، ارزش آن برای الگوریتم ها بیشتر می شود و در نهایت رتبه بالاتری خواهد داشت. در نهایت، هنگامی که بیننده ویدیو را کامل کرد، صفحههای پایانی ظاهر میشوند و بهترین استفاده از آنها برای اطلاع دادن به مردم است که میخواهید بعداً چه کاری انجام دهند. کارتهای یوتیوب اعلانهای بصری از پیش فرمتشدهای هستند که برای نمایش در گوشه سمت راست بالای ویدیو تنظیم شدهاند. ما نمی گوییم که باید به آن اعداد پایبند باشید، خوب؟ این یافتهها تنها به ارائه راهنمایی کمک میکنند.
اولین گام در بهینهسازی سئو کانال یوتیوب، بهینهسازی پروفایل کانال شما است. این بخش شامل عناصر مهمی مانند نام کانال، عکس پروفایل، و توضیحات کانال میشود. ساختن یک نام تجاری قابل تشخیص، جنبه ای است که اغلب در رشد کانال یوتیوب شما نادیده گرفته می شود. اگر به دنبال ایجاد فالوورهای خود و موفقیت در صنعت هستید، یک هویت قوی در YouTube ضروری است. استفاده از کلمات کلیدی عمومی به عنوان تگهای دیگر به YouTube کمک می کند تا زمینه ویدیوی شما را درک کند. برای مثال، اگر ویدیویی به نام «چگونه بیسبال بازی کنیم» ایجاد میکنید، می توانید «بیس بال» را به عنوان یک تگ عمومی اضافه کنید تا به YouTube نشان دهد که موضوع کلی ویدیوی شما بیسبال است.
ما با تمرکز در بومی سازی موتورهای جستجوگر و تبلیغات نتیجه گرا برای افزایش نرخ تبدیل و ایجاد سرنخ فروش، جز پیشگامان در حوزه و صنعت دیجیتال در کشور عزیزمان ایران می باشیم. توضیحات باید به گونهای باشند که مخاطبان بتوانند به راحتی موضوع ویدئو را درک کنند و اطلاعات کاملی دریافت کنند. استفاده از پاراگرافهای کوتاه و جملات ساده میتواند به فهم بهتر مخاطبان کمک کند. استفاده از هشتگهای مرتبط و پرطرفدار میتواند به دیدهشدن ویدئوها در جستجوهای مرتبط کمک کند. مثلاً اگر چهار یا پنج ویدیو دربارهٔ دربارهٔ «روشهای کسب درآمد اینترنتی» دارید، همهٔ آنها را در یک لیست جمع کنید و در صفحهٔ کانال یوتیوب قرار دهید. ما تا اینجا دربارهٔ معیارهایی که باعث حفظ کاربر و بهبود تجربهٔ او میشوند و مستقیماً در سئو کانال و ویدیوهای شما نقش دارند، صحبت کردیم.
برای دیگر موضوعات مانند موسیقی یا سرگرمی، نتایجی را نشان میدهد که مرتبط، جدید و محبوب باشند. آپلود زیرنویس برای ویدیوها ارزش بیشتری به ویدیو میدهد و آن را در دسترس طیف گستردهتری قرار میدهد. در اینجا چک لیست سئو یوتیوب به صورت مرحلهای برای شما آورده شده است. در واقع شما پس از آپلود ویدیو در یوتیوب با صفحه زیر روبرو میشوید که میتوانید اطلاعاتی که در بالا توضیحاتش را دادیم را در این قسمت وارد کنید. و یا مقالهی ۸ نکته برای ساخت تامنیل یا کاور ویدیو یوتیوب را مطالعه کنید.
انتخاب کلمات کلیدی مناسب اولین قدم برای بهینهسازی سئو یوتیوب است. باید کلماتی را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با محتوای ویدئوی شما دارند و همچنین حجم جستجوی بالایی دارند. ابزارهایی مانند Google Keyword Planner و Ubersuggest میتوانند به شما در پیدا کردن این کلمات کمک کنند. مهم ترین قسمت در سئو یوتیوب (youtube seo) انتخاب و بهینه سازی ویدئو برای آن کلمه کلیدی می باشد. سعی کنید بهترین کلمات کلیدی را برای بهینه سازی انتخاب نموده و کلمات کلیدی را در تگ، نام ویدئو و توضیحات ویدئو بیان نمایید. نکته ای دیگر که باید به آن توجه نمایید جذاب نوشتن توضیحات ویدئو می باشد.
ولی یک روز این کار را متاسفانه برای همیشه متوقف کرد؛ چراکه یک جای کار میلنگید و ویدیوهای او دیده نمیشد. در تصویر زیر نیز می توانید اهمیت رتبه بندی های فیلم در یوتیوب با تعداد کامنت را مشاهده نمایید. این معیارها شامل معیارهایی مانند جمعیت شناسی، منابع ترافیک، آمار تعامل، آمار جستجو و بسیاری موارد دیگر است. با این حال، ممکن است سعی کنید مخاطبان خود را تشویق کنید که پیوند را دنبال کرده و ویدیو را در YouTube تماشا کنند. یا، اگر هدف نهایی شما تبلیغ ویدیو است، نه کانال YouTube، این ویدیو را به عنوان یک ویدیو در پلتفرم آپلود کنید و پیوندی به کانال YouTube خود در توضیحات اضافه کنید.
یوتیوب هرچه بهتر و بیشتر موضوع و مفاد ویدیوی شما را درک کند، شانس بیشتری هم برای رسیدن به رتبههای بالاتر خواهید داشت. همان طور که میبینید، عبارت «higher Google ranking» بهعنوان کلمه کلیدی اصلی در همان کلمات اول عنوان جا شده است. در خلال ویدیو (ترجیحاً اول یا آخر آن) از مخاطب بخواهید کانال را سابسکرایب کند یا آن را در شبکههای اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارد. بارها دیدهایم که محتوایی ساده که با گوشی موبایل ضبط شده است، بالاتر از ویدیوهای خوشرنگولعاب ایستاده است. ولی آیا تا بهحال به یوتیوب فکر کردهاید؟ جایی که میلیونها نفر روزانه از آن برای یافتن ویدیوهای موردنیاز (چه سرگرمکننده و چه آموزشی) استفاده میکنند. با این روش بیشترین ویدئوهایی را که در یک کانال مشاهده شده است را می توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید.
با این کار میتوانید روی افزایش آگاهی از برند و افزایش فالوئر از طریق یوتیوب حساب کنید. به این فکر کنید که ویدیوی شما قرار است بین ویدیوهای بیش از دو میلیارد کاربر دیده شود؛ پس طبیعی است که این کار کمی سخت باشد. تصویری برای ویدیویتان در نظر بگیرید که توجه کاربران را جلب کند و در بین خیل عظیمی از ویدیوها متمایز باشد. سفارشی کردن تصاویر شاخص بهترین راه برای دیده شدن است؛ چون به کاربران کمک میکند تا بفهمند ویدیوی شما در مورد چیست و چه کمکی به آنها میکند. خبر خوب این است که موتور جستجوی یوتیوب هم دقیقا مثل گوگل کار میکند و اصول یکسانی در الگوریتمهایشان به کار میبرند. بهخصوص اینکه شما میتوانید در نتایج جستجوی گوگل، پستهای یوتیوب هم ببینید.
تبلیغات میانی به ویژه برای ویدئوهایی که محتوای جذاب و درگیرکننده دارند، موثر هستند. ساجست یوتیوب میتواند تاثیر بسزایی در بهبود سئوی یوتیوب داشته باشد. وقتی ویدئوهای شما در پیشنهادات یوتیوب نمایش داده میشوند، شانس بیشتری برای جذب مخاطبان جدید و افزایش بازدیدها دارند. این افزایش بازدیدها و تعاملات میتواند به بهبود رتبهبندی ویدئوهای شما در نتایج جستجو کمک کند. در ادامه به بررسی روشهایی میپردازیم که میتواند به شما کمک کند تا ویدئوهای خود را به پیشنهادات یوتیوب نزدیکتر کنید.
اما قبل از آن، بهتر است تمام تنظیمات سئویی را در کانال خود اعمال کرده باشید. با سئو یوتیوب و ویدئوهای آن، میتوانید به کسب درآمد بیشتر از یوتیوب و بیشتر دیده شدن ویدئوهای خود امیدوار باشید. هر چقدر که بتوانید بازدید بیشتری داشته باشید؛ تعداد و زمان دیده شدن تبلیغات در کانال شما بیشتر میشود و درآمدتان افزایش پیدا میکند. در یوتیوب (برخلاف سایت و اینستاگرام)، تنها امکان آپلود فایلهای ویدئویی وجود دارد. بنابراین اگر قرار است افزایش بازدیدی در کانال یوتیوب شما رخ بدهد، باید از سئو ویدیو های یوتیوب شروع کنید. سئو یوتیوب هم مجموعهای از راهکارها و روشهایی است که برای بهبود و بهینه سازی نرخ تبدیل کانال یوتیوب استفاده میشود.
همچنین، استفاده از لینکهای داخلی به شما امکان میدهد تا به راحتی کانال خود را تبلیغ و کاربران را به ویدیوهای دیگرتان هدایت کنید. تاریخچه جستجو و مرور کاربر – درست مانند گوگل – نکات مهمی برای سفارشی کردن صفحه نتایج هستند. اما، برای کسانی که محتوا را در یوتیوب منتشر می کنند، مهم است که بدانند این الگوریتم همچنین دارای معیارهای تعامل کانال و بهینه سازی برای رتبه بندی نتایج است. اقدام دیگری که برای تحقیق کلیدی یوتیوب میتوانید انجام دهید این است که کلمات سرنخ را جستجو و ویدئوهای اول و مرتبط را بررسی کنید. فرومها و جوامع آنلاین مانند Reddit و Quora مکانی مناسب برای به اشتراکگذاری ویدئوهای شما و جذب مخاطبان جدید هستند.
این ابزار به ویژه زمانی به کارتان میآید که میخواهید برای ایجاد ویدیو جدیدتان برنامهریزی کنید و کلمات کلیدی یوتیوب را بهطور خاص فیلتر کنید. یکی از سادهترین راهها برای بهبود پروفایل و هدایت ترافیک، قرار دادن آدرس سایت در دیسکریپشن پروفایل است. این کار باعث میشود که مخاطبان به راحتی به سایر آدرسهای شما دسترسی یابند، اطلاعات بیشتری درباره خدمات و محصولات شما پیدا کنند و در نتیجه اعتمادشان به شما بیشتر شود. از طرف دیگر، افزودن لینک به سایت در بخش دیسکریپشن میتواند به بهبود سئو کمک کند. به این ترتیب موتورهای جستجو می توانند ارتباط میان پروفایل و وب سایت شما را شناسایی کنند که باعث افزایش رتبه سایت شما خواهد شد. با رعایت اصول سئو یوتیوب، شانس موفقیت ویدیوهای شما در یوتیوب بهبود مییابد و امکان جذب ترافیک بیشتر برای کانال یا ویدیوهایتان و در نتیجه کسب درآمد از یوتیوب فراهم میشود.
برای ایجاد لینکهای خارجی، میتوانید ویدئوهای خود را در وبسایتها و وبلاگهای مرتبط به اشتراک بگذارید و از شبکههای اجتماعی برای تبلیغ ویدئوهای خود استفاده کنید. CTAیک پیام کوتاه و مشخص است که کاربران را به انجام یک عمل خاص ترغیب میکند. این پیام میتواند در قالب یک دکمه، لینک، یا حتی یک جمله ساده باشد. در دنیای رقابتی امروز، بهینهسازی سئو یوتیوب یکی از مهمترین عوامل برای جذب مخاطبان و افزایش بازدید ویدئوها است. در ادامه، به بررسی نکات و تکنیکهای موثر برای بهینهسازی سئو یوتیوب خود خواهیم پرداخت تا بتوانید محتوای خود را به مخاطبان بیشتری نشان دهید و موفقیت بیشتری کسب کنید.
زمانی که کاربران مدت زمان بیشتری روی ویدئوی شما بمانند، یوتیوب به این نتیجه میرسد که ویدئوی شما ارزشمند است و شانس بیشتری برای نمایش در نتایج بالای جستجو دارد. اگر میخواهید ویدیوی شما توسط گوگل و یوتیوب رتبهبندی شود، مطمئن شوید که عنوان با محدودیت ۶۰ کاراکتری مطابقت دارد تا در صفحات نتیجه قطع نشود. عنوان ویدیوی خود را بیش از حد زیاد نکنید، از کلیک کردن اجتناب کنید و عناوین ALL-CAPS را حذف کنید. بنابراین چگونه می توان در بهینه سازی ویدیوهای خود برای الگوریتم جستجوی YouTube موفق شد؟ بیایید مستقیم به اصل مطلب بپریم. الگوریتمهای یوتیوب به تعامل کاربران با ویدیوهای شما اهمیت زیادی میدهند. ابزارهای یوتیوب اطلاعات ارزشمندی درباره مخاطبان، عملکرد ویدیوها و دادههای مهم دیگر میدهند تا بدانید چه مواردی را برای بهبود نتایج بهتر است تغییر داد.
TubeBuddy یک افزونه مرورگر است که روشهای کاربردی و مناسبی برای مدیریت کانال یوتیوب به شما معرفی میکند. با کمک این افزونه میتوانید ویدیوهایتان را زمانبندی کنید و حتی جوابهایی آماده برای کامنتها داشته باشید یا قالبهای شخصیسازی شده برای صفحه پایانی ویدیو طراحی کنید. تصاویر شاخص باعث میشوند کاربر تصمیم بگیرد ویدیوی شما را تماشا کند یا نه؛ چون این تصاویر اولین چیزی هستند که در نتایج جستجو توجه کاربران را به خود جلب میکنند. حتی میتوان گفت تصاویر شاخص میتوانند باعث شوند که مدت زمان تماشای ویدیو بیشتر یا کمتر شود و این موضوع تاثیر زیادی روی رتبهبندی یوتیوب میگذارد. طبق توصیه خود یوتیوب، بهتر است کلمات کلیدی اصلی محتوایتان را در دو جمله اول توضیحات بیاورید، زیرا کاربر در اولین نگاه همین یکی، دو خط اول را میتواند مشاهده کند. تامنیلها همان تصاویر کوچکی در حدود 2 الی 10 درصد از کل زمان ویدیو هستند که مخاطب شما هنگامی آن را میبیند که در حال مرور نتایج جستجو شده است.
زیرنویسهای بسته را ترجمه کنید تا ویدیوی شما توسط طیف وسیعتری از کاربران از نقاط مختلف جهان پیدا شود. برای این کار می توانید از ترجمه ماشینی خودکار استفاده کنید، یا می توانید CC خود را به تنهایی ترجمه کنید تا به دلیل زمینه فرهنگی از تفسیر نادرست جلوگیری کنید. با نوشتن آنچه در ویدیو گفته می شود، به صورت دستی برای ویدیوی خود زیرنویس ایجاد کنید یا از ابزاری مانند 3Play Media، Amara یا Cielo24 برای تولید خودکار آنها استفاده کنید. اگر کاربر حداقل 30 ثانیه از یک ویدیو را تماشا کرده باشد، یک بازدید شمارش می شود. با این حال، چندین بازدید در روز از یک کاربر ممکن است به عنوان هرزنامه تلقی شود و به تعداد کل بازدیدها اضافه نشود. این اقدامات از تقلب ربات های اسپم در آمار تماشای ویدیو جلوگیری می کند.
از گامهای مهم و اساسی برای آموزش سئو یوتیوب انتخاب بهترین دیسکریپشن برای هر ویدئو میباشد. استفاده بی مورد از کلمات کلیدی میتواند آمار بازدید و تعداد دنبال کنندگان را کاهش دهد. برای موفقیت در زمینه سئو یوتیوب باید دسته بندی مناسبی را جهت انتشار ویدئو در نظر گرفت. تحت چنین شرایطی یوتیوب محتوای شما را به بینندگانی که به دسته بندی مربوط علاقه دارند، را نمایش میدهند. برای اینکه از کاربران بخواهید در کانال شما مشترک شوند، ویدیوهای دیگر خود را بررسی کنند، از وب سایت شما بازدید کنند و غیره از صفحات پایانی استفاده کنید. با بهینه سازی عنوان، توضیحات و تگ های ویدیوهای خود، اوضاع خود را در یوتیوب افزایش خواهید داد.
اولین اقدام برای ساخت یک پروفایل حرفه ای استفاده از یک تصویر مناسب است که بتواند هویت چنل شما را به نمایش بگذارد. این تصویر باید بتواند حوزه تخصصی فعالیت شما را به درستی به نمایش بگذارد. همچنین، بهتر است که در بخض توضیحات، به طور مختصر از خود و کسب و کارتان بنویسید. درست همانطور که مقالات بالای 1000 کلمه در وبلاگها عملکرد بهتری نسبت به مقالات کوتاهتر دارند، ویدیو طولانی یوتیوب هم رتبهای بهتر از ویدیو شورت کسب میکند. هر چه مخاطب زمان بیشتری را صرف دیدن ویدیو شما کند، الگوریتم یوتیوب، این سیگنال را مبنی بر تعامل بیشتر ثبت کرده و رتبه ویدیو را ارتقاء میدهد. یکی از ابزارهای کلیدی تعامل با مخاطب، استفاده مستمر از روشهایی است که او را به سابسکرایب کردن یا پیشنهاد چنل به دوستان ترغیب میکند.
YouTube هنگام رتبهبندی محتوا در نتایج جستجوی خود، بهویژه اولین برچسب، بهشدت چند تگ اول ویدیوی شما را به حساب میآورد. بنابراین مطمئن شوید که اولین تگ شما دقیقاً همان کلمه کلیدی است که می خواهید هدف قرار دهید. شما تا زمانی که ندانید کاربران چه می خواهند و به دنبال چه چیزی می گردند نمی توانید به سئوی سایت خود کمک کنید. استفاده از کلمات کلیدی در دیالوگ ویدیو باعث میشود که مخاطب شما با آن عبارات ارتباط بهتری برقرار کند و احساس کند که ویدیو پاسخ دقیقی به جستجوهای او ارائه میکند. بنابراین ممکن است مدت زمان بیشتری را صرف مشاهده ویدیوی شما کند و تعاملاتی مانند لایک و کامنت مخاطب نیز افزایش یابد. قبل از اینکه با سئو یوتیوب آشنا شویم، ابتدا لازم است اطلاعاتی راجع به کلمه سئو و معنای آن بدانیم.
توجه کنید که رباتهای جستجو نمیدانند در محتوای ویدیو شما چه میگذرد فقط کد منبع ویدیویتان را بررسی میکنند. با جای دادن کلمات کلیدی موردنظر خود در فایل ویدیویی، الگوریتم یوتیوب میتواند نام فایل و همه کدهای موجود در آن را هنگام آپلود بخواند. اولین و مهمترین قدم برای سئو یوتیوب پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب است. کلمه کلیدی یعنی کلماتی که مربوط به حوزه کاری شما هستند و میخواهید کاربرها از طریق سرچ این کلمات به کانال شما برسند. مثلا اگر پلیر کالاف دیوتی موبایل هستید، باید مطالب خود را حول محور این موضوع انجام دهید. مثلا باید در حوزه آموزش کالاف دیوتی موبایل یا ترفندهای کالاف دیوتی موبایل مطلب تهیه کنید.
هر چه تعداد اعضای کانال شما بیشتر باشد تعداد افراد بیشتری را می توانید برای مدت ها دریوتیوب نگه دارید. در یوتیوب، 4 فاکتور engagement وجود دارد؛ لایک، کامنت، ارسال برای دیگران و دنبال کردن کانال. هرچقدر که بتوانید با گفتههای خود یا مطالبی که در زیر ویدئو مینویسید این فاکتورها را بهبود ببخشید، در سئو ویدیو یوتیوب موفقتر بودهاید. استفاده از کیوردهای اختصاصی و یونیک با سرچ پایین، الزاماً به دیده شدن لینک یوتیوب ویدیوهای شما منجر نمیشود. در زیر دکمه نمایش بیشتر توضیحات، میتوانید همه اطلاعات بازاریابی خود را پنهان کنید، مانند پیوندهای وبسایت، رسانههای اجتماعی، و فهرست پخش ویدیوهای مرتبطی که ایجاد کردهاید.
همانطور که مشاهده می نمایید با انجام برخی از اقدامات خاص می توان رتبه بهتری در نتایج جست و جوی یوتیوب برای برخی از کلمات کلیدی داشته باشید. اگر درباره نحوه سئو ویدیوهای یوتیوب اطلاعی ندارید، این مطلب را بخوانید. استفاده از زیرنویسهای مرتبط در ویدئوها میتواند دسترسی کاربران به ویدئوهای شما را افزایش دهد و درک محتوای شما را برای افراد غیر فارسی زبان یا دارای محدودیتهای شنیداری آسانتر کند. اگر به کاربر چندین نتیجه جستجوی به ظاهر مشابه پیشنهاد شود، اولین چیزی که بررسی می کند این است که آیا هر یک از کانال ها را می شناسد یا خیر. برای این منظور، کانالی بسازید که کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند و در برندسازی ویدیوهای خود ثابت قدم بمانند.
این بهترین راه برای فهمیدن اینکه چه چیزی در مورد ویدیوهای شما کار می کند و کجا می توانید پیشرفت کنید است. باز هم، نیازی نیست که بتوانید نورپردازی استودیویی فانتزی و پیشرفته را بپردازید. چند نور خوب و روشن که می توانید در مورد موضوع ویدیو آموزش دهید کافی است. سپس چند ارتقاء ارزان قیمت مانند سه پایه و یک میکروفون مستقل مقرون به صرفه اضافه کنید. این دو چیز به تنهایی به ویدیوهای شما کمک می کنند تا حرفه ای به نظر برسند. ویدیوهای خود را به بخشهایی با اندازه کوچک تقسیم کنید تا هضم محتوای شما را برای بینندگان آسانتر کند.
در یوتیوب، داشتن نرخ کلیک بالا به این معنی است که ویدیوی شما با کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربر مرتبط بوده است. تبلیغات نمایش در سمت راست صفحه ویدئوهای یوتیوب و بالای لیست پیشنهادات ویدئو نمایش داده میشوند. این تبلیغات شامل یک تصویر کوچک، عنوان و توضیح کوتاه هستند و میتوانند به جذب ترافیک بیشتر به ویدئوهای یوتیوب کمک کنند. تبلیغات نمایش به ویژه برای جذب کاربرانی که در حال مرور ویدئوها هستند، موثر هستند. پلیلیستهای مرتبط و سازماندهی شده به کاربران کمک میکنند تا محتوای بیشتری از کانال شما ببینند. این کار باعث افزایش مدت زمان مشاهده ویدئوها و در نتیجه بهبود سئو کانال میشود.
کلیت سئو در گوگل و یوتیوب تقریباً یکسان است و فقط در یک سری ریزهکاریها با هم فرق دارند. در بخش بعدی، نحوهٔ سئوکردن ویدیوهای یوتیوب را بهطور مفصل به شما توضیح میدهم. طول کلمات کلیدی که در ویدئو استفاده می کنید نباید بیشتراز 5 کلمه کلیدی باشد از تکرار بیش از حد کلمات در عنوان نیز جلوگیری نمایید. گام نخست برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای فیلم و کانال در یوتیوب این امر می باشد که در ابتدا لیستی از کلماتی را که جست و جو دارند تهیه نمایید. در ادامه این مطلب، پونه مدیا تصمیم دارد در مورد روش های پیدا کردن کلمات کلیدی نیز صحبت نماید.
استفاده از برچسبها یکی از روشهای مهم در بهبود سئو ویدیوها در یوتیوب است. برچسبها کلمات کلیدی هستند که به ویدیوها اختصاص داده میشوند و موتورهای جستجو از آنها برای درک محتوا و رتبهبندی ویدیوها استفاده میکنند. با انتخاب و استفاده از برچسبهای مناسب و مرتبط با محتوا، میتوانید رتبه ویدیوهای خود را در نتایج جستجوی یوتیوب بهبود بخشید. به مجموعه اقداماتی که برای بهینهسازی ویدئوها در یوتیوب و کسب رتبه بالاتر در آن انجام میشود سئو یوتیوب میگوییم. این اقدامات باعث میشود ویدئوهای شما بازدید و نرخ تعامل بیشتری نسبت به رقبا کسب کند و در نتایج جستجو بالاتر نشان داده شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل با مفهوم سئو یوتیوب و فاکتورهای الگوریتم آن آشنا شوید.
گام بعدی بعد از پیدا کردن لیستی از کلمات کلیدی، انتخاب بهترین کلمات کلیدی از لیست می باشد. اگر کانال خود را به تازگی راه اندازی نموده اید و تعداد زیادی بازدیدکننده ندارید، بهترین کار انتخاب کلمات کلیدی با رقابت کم می باشد. یک تایتل ویدیو خوب و گیرا، میتواند کاربران را به دیدن ویدئوهای یوتیوب شما ترغیب کند. البته باید توجه کنید که نباید از عناوین زرد برای گرفتن بازدید استفاده کنید. تعداد کاراکترهای عنوان ویدئو در بهترین حالت باید بین 45 تا 50 کاراکتر باشد.
هر کلمه کلیدی میتواند یک ایده مناسب برای تولید محتوا به شمار میآید. در حالت کلی از طریق تجزیه و تحلیل ویدئوهای پربازدید میتوانید نتایج مد نظر خود را استخراج کنید. با ترغیب مخاطبان به تعامل با ویدئوهای شما، CTA میتواند به افزایش لایکها، کامنتها، و اشتراکگذاریها کمک کند. این تعاملات نقش مهمی در بهبود رتبهبندی ویدئوها در نتایج جستجوی یوتیوب دارند. همچنین، CTA میتواند به افزایش مدت زمان مشاهده ویدئوها کمک کند که این نیز یکی از عوامل کلیدی در بهبود سئو است.
اگر به تازگی کانال خود را ایجاد کرده اید، اولین کاری که می خواهید انجام دهید این است که به YouTube نشان دهید که کانال شما ارزش رتبه بندی را دارد. پس از ایجاد این اعتماد، میتوانید فرکانس را کمتر کنید و ویدیوها را با سرعت کمتری آپلود کنید. اما تا آن زمان، به صورت مکرر و منظم انتشار دهید به منظور جلب توجه YouTube، آماده باشید که متعهد شوید که حداقل 1 ویدیو در هفته منتشر کنید. همچنین میتوانید ویدیو کوتاه بسازید که میتواند به شما کمک کند سریعتر رشد کنید. از برخی کلمات کلیدی خاص استفاده کنید که موضوعات تحت پوشش ویدیوی شما را به عنوان تگهای دیگر توصیف می کنند.
توجه داشته باشید که تگ متفاوت از هشتگ است؛ در واقع تگ به درک محتوا کمک میکند در حالیکه هشتگ ارتباط محتوایی میسازد. مخاطبی که شما را سابسکرایب میکند به طور مداوم از انتشار ویدیوهای جدید شما باخبر میشود و کم کم میتوانید یک جامعه مخاطب وفادار ایجاد کنید. فراموش نکنید که درخواست کلامی سابسکرایب میتواند در ابتدا یا انتهای ویدیو قرار گیرد و با افزودن دکمههای جذاب گرافیکی یا انیمیشن باعث افزایش سابسکرایب یوتیوب شود. شما میتوانید برای تشویق بیشتر مخاطب از عباراتی مانند” اگر این ویدیو برای شما مفید بود، حتما کانال را دنبال کنید و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید” استفاده کنید. با مرور پربازدیدترین ویدیوها میتوانید عنوان و توضیحات ویدیوهای برتر این کانال را از نظر سئو بررسی کنید.
این ابزارها میتوانند به افزایش مدت زمان مشاهده و تعامل کاربران با کانال شما کمک کنند. لینکهای داخلی به لینکهایی اطلاق میشود که از یک ویدئو به ویدئوهای دیگر در همان کانال یوتیوب اشاره میکنند. این نوع لینکسازی میتواند به کاربران کمک کند تا محتوای مرتبط و بیشتری را مشاهده کنند و مدت زمان مشاهده ویدئوهای شما افزایش یابد. برای ایجاد لینکهای داخلی، میتوانید از پلیلیستها و کارتهای یوتیوب استفاده کنید که به کاربران اجازه میدهد به ویدئوهای مرتبط دیگر دسترسی پیدا کنند. قرار دادن لینکهای مفید و مرتبط در دیسکرپشنها میتواند به بهبود سئوی خارجی کمک کند. لینکدهی به منابع معتبر و مرتبط با محتوای ویدئو میتواند اعتبار ویدئوهای شما را افزایش دهد و به جذب ترافیک کمک کند.
از آنجایی که یوتیوب از نظر تحقیق کلمات کلیدی بسیار محدود است، بهتر است به دنبال کلمات کلیدی مرتبط در گوگل باشید. کلمات کلیدی یافت شده در یوتیوب و گوگل 100% قابل تعویض نیستند، اما می توانید کوئری های مرتبط بسیاری پیدا کنید. ابزار قدرتمند یوتیوب آنالیتیکس در درک مخاطب و در نتیجه سئو کانال یوتیوب به شما کمک میکند. آیا میدانید تعداد کاربران فعال یوتیوب در ماه بالغ بر دو میلیارد نفر است؟ یعنی با آموزش سئو یوتیوب میتوانید به جمعیت عظیمی از مخاطبان دسترسی پیدا میکنید. آخرین اما نه کم اهمیت ترین نکته، بارگذاری مکرر و منظم ویدیو ها است.
در واقعا امروزه ما در گوگل نتایج بسیار زیادی از ویدیوها را میبینیم و به همین علت باید هنگام انتخاب کلمه کلیدی به این موضوع نیز توجه کرد. پس اگر شما هم در حال تولید محتوایی با موضوعات نقد و بررسی، آموزشی، یا هر چیزی مربوط به ورزش است حتما سئو کردن ویدیوهای یوتیوب برای گوگل را فراموش نکنید. پر بازدیدترین ویدیوها را بررسی کنید، دقت کنید از چه کلمات کلیدی استفاده شده است. با نگاهی به عنوان و توضیحات ویدیو متوجه میشوید که کلمه کلیدی چیست. این ابزار به شما امکان میدهد تا آمار و تحلیلی از عملکرد کانال یوتیوب خود و حتی رقبا دریافت کنید.
بهترین سئوکار ارومیه