شمعها طبق معمول قبل از رسیدن پیستون به TDC بهصورت ایستا یا این که در حالت مهیا به فعالیت در حداقل 10 مرتبه یا این که بخش اعظم از چرخش میل لنگ تهیه میشوند، البته در مقادیر دوچندان فراتر در سرعتهای موتور بالاتر، دوران واجب را برای شارژ سوخت-هوا برای تکمیل احتراق پیش از آن مهیا میکنند. انبساط متعددی شکل داده میباشد – انبساط گاز کلیدی حرکت پیستون به سمت زیر در سکته قدرت رخ می دهد. موتورهای بنزینی از جرقه جرقه به کارگیری می نمایند و جریان ولتاژ بالا به جهت جرقه ممکن میباشد توسط یک مگنتو یا یک سیم پیچ پیستون شاپ احتراق ساخت شود. همین فرایند حساس موتور دیزل (همچنین یک موتور رفت و برگشتی) در شیوه مخلوط نمودن سوخت و هوا و به کارگیری از شمع به جهت آغاز مراحل احتراق متعدد است. بخش رفت و برگشتی موتور است. حیاتی هوا و سوخت در یک سیلندر بسته، فشرده سازی بیش از حد مخلوط خطر احتراق اتومات – یا اخلاق و رفتار مثل یک موتور احتراق تراکمی را به یار دارد. ژاپنی ها فقط برای گفتن آن ساز زهی داراهستند که اکثر مشابه گیتار آکوستیک به اسم shamisen است. موتورهای تخت – نظیر طرح V که صاف شده هست – در هواپیماها و موتورسیکلت های کوچک همگانی میباشند و مشخصه ماشین های فولکس واگن در دهه 1990 بودند. Flat 6 هنوز در بخش اعظمی از پورشه های مدرن و همینطور سوباروس به کار گیری می شود. قسمت بالای پیستون کالیپر ترمز (طرفی که روغن ترمز روی آن اثر می گذارد) نسبتاً صاف است. به استدلال تفاوت در سرعت سوخت در میان دو سوخت مختلف، موتورهای بنزینی از نظر مکانیکی اصلی زمانبندی مختلفی نسبت به موتورهای دیزلی طراحی میشوند، بنابراین احتراق مداد موتور بنزینی سبب ساز میگردد که انبساط گاز در درون سیلندر قبل از رسیدن سیلندر به بیشترین حد خود برسد. شرایط نقطه مرگ بالا (TDC). آرایش و پیرایش سیلندرهای همگانی از 1 تا 6 سیلندر در خط یا از 2 تا 12 سیلندر در شکل V است. متداولترین شیوه رتبهبندی موتور چیزی می باشد که به تیتر قدرت ترمز شناخته میشود که در چرخ فلایویل اندازهگیری میشود و بر حسب اسب بخار متریک یا این که کیلووات (متریک)، یا این که بر حسب اسب بخار (امپریال/آمریکا) دیتا میشود، زیرا پیستونها در موتورهای بنزینی معمولا ضربات فراوان کوتاهتری دارند. نسبت به پیستون در موتورهای دیزلی، طبق معمول زمان کمتری به جهت کامل شدن حرکت پیستون در موتورهای بنزینی نسبت به پیستون در موتورهای دیزلی نیاز است..