ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو به بورس


ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو به بورس

رویداد 24 به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، پس از ورود سازمان بازرسی کل کشور به عرضه خودرو در بورس، احمد اسعدیان معاون نظارت بر تولید و بازرسی این سازمان تصریح کرد: سوال کرد و به سوال پاسخ داد.

وی در خصوص علت ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو به بورس گفت: دلیل ورود این نهاد کنترلی به عرضه خودرو به بورس، اجرای صحیح مصوبه مذکور است. قانون و پیشگیری از نقض آن. و ثانیاً حمایت از مصرف کننده.

معاون نظارت بر تولید و بازرسی سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر کالایی وجود داشته باشد که پاسخگوی نیاز جامعه باشد و انحصاری نباشد، تولیدکننده می تواند با قیمت ها بازی کند و مثلاً هر زمان که قیمت را افزایش داد، قیمت را افزایش دهد. می خواهد، عرضه را کاهش دهد تا مشتری مجبور شود آن را با قیمت بالاتری خریداری کند و از طرفی تولیدکننده رقیبی در عرضه این محصول یا محصولات مشابه داشته باشد. اما اگر محصول در حجم نیاز مردم تولید نشود و از طرفی تولیدکننده منحصر به فرد باشد و رقیبی در عرضه محصول نداشته باشد، عرضه این محصول در بورس به نفع تولیدکننده است. . در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین می کند، بلکه سازنده است که قیمت را کنترل می کند، زیرا با کاهش عرضه به راحتی می تواند قیمت را افزایش دهد و این در مورد خودرو نیز صدق می کند.

اسعدیان افزود: تعداد خودروسازان دولتی و خصوصی کم است و به اندازه نیاز جامعه خودرو تولید نمی شود و از طرفی واردات خودرو اجازه تامین نیاز مصرف داخلی را نمی دهد بنابراین شورای رقابت وی به عنوان معیاری برای تعیین انحصار یک محصول از طریق قراردادهای متعدد عرضه خودرو، انحصار را به رسمیت شناخته و طبق بند 5 ماده 58 قانون نحوه اجرای سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی سال هاست که دارد. روی تعیین قیمت کار کرد.

حتما بخوانید:
به من 10 دقیقه فرصت دهید، من حقیقت مواد شیمیایی را به شما خواهم گفت

وی ادامه داد: شورای عالی هماهنگی اقتصادی سال گذشته تنظیم بازار خودرو را به وزارت حراست و ستاد تنظیم بازار به منظور کاهش قیمت ها به مدت یک سال واگذار کرد و رئیس جمهور نیز بند هشتم قانون اساسی را دستور داد. بخشنامه ای صادر کرد که اولاً خودروهای تولیدی 50 درصد افزایش و ثانیاً قیمت ها 15 درصد نسبت به سال 1400 کاهش می یابد.

معاون نظارت بر تولید و بازرسی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: دوره سالیانه مذکور به پایان رسیده است. اما تولید خودرو 50 درصد افزایش پیدا نکرد و قیمت خودرو کاهش نیافت. طبیعتا پس از پایان مهلت مقرر شورای رقابت باید نقش خود را ایفا می کرد و با تعریف فرمول جدید قیمت گذاری از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می کرد. اما به دلیل عدم فعالیت شورای رقابت، خودروسازان از این فرصت استفاده کردند و با عرضه خودرو در بورس، نه تنها قیمت ها را کاهش ندادند، بلکه قیمت ها را به شدت افزایش دادند. متاسفانه برخی از مقامات دولتی به جای مصرف کنندگان، از خودروسازان حمایت کردند.

اسعدیان گفت: سازمان بازرسی اعلام کرد شورای رقابت تولید و عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داد. یا این هیئت باید از نظر قبلی خود عدول کرده و انحصار را از خودرو سلب کند و یا در صورت پایبندی به نظر خود موظف است با تعدیل دستورالعمل قیمت گذاری از افزایش بی رویه قیمت خودرو جلوگیری کند. اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

معاون نظارت بر تولید و بازرسی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برخی می گویند هدف از این اقدام بازرسی حمایت از خودروسازان است، گفت: خیر. هدف خودروسازان این است که خودرو را با قیمت بالاتر بفروشند و محدودیتی در قیمت گذاری نداشته باشند. اما با انحصار تقریباً بازار خودرو در دست دو خودروساز، دولت مجبور است از مصرف کننده حمایت کند زیرا او چاره ای جز خرید این محصولات ندارد.

حتما بخوانید:
فشارشکن آب چیست؟

وی افزود: بنابراین سازمان بازرسی در رابطه با افزایش قیمت خودرو در بورس (برای برخی خودروها مثلاً 207 دو برابر) این موضوع را اولاً مغایر با قانون و نادیده گرفتن قیمت های تعیین شده و ثانیاً بر خلاف منافع مصرف کننده و برای حمایت از مردم برای گرفتن خودرو با قیمت مصوب وارد این پرونده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesKamagrajoybetMobil Ödeme Bozdurmarekorbetgenco bahisdeneme bonusu veren sitelerBağlama büyüsü