دورتا بدور رواق کاشی کاری شده به طوری که هر قسمت حیاتی یک نوع کاشی و نقش جداگانه زینت یافته ودر سقف رواق، گچبری زیبایی به شیوه مقرنس ترتیب دیتا نقاشی ها به رنگ های طلایی و قهوه ای و نارنجی سیر و نقش درختان، گلها و پرندگان متعدد بر بر روی آن چشم می شود. در شرایطی که مرحله کاشی هاي سرامیکی لعابدار یا این که فارغ از لعاب، براق باشد، 9درصد به بهاي هر یک از ردیف ها طولانی تر میشود. در نتیجه کاشیها به نگهداری خاصی احتیاج ندارند و به وسیله یک جاروبرقی می توان سطح آن‌ها را به راحتی تمیز کرد و یا حیاتی آب و یک دستمال یا این که یک تی خیس، تمیز شده و مثل روز اولیه برق میزند. اولی کاشی را در نقطه معین شده دیوار بر روی چسب قرا کاشی نیلوفر بیرجند دهید. نوشته این کتیبه به خط نستعلیق قشنگ بر روی مس بریده شد و بعد از آن از طلاکاری در دربین کناره کاشی فیروزهای در نصیب کتیبه پایین ساق گنبد قرار گرفت. نوشته کتیبه بالای ساق گنبد مقبره حضرت معصومه سلام الله علیها هم قطعه شعری که در بین هر مصرع آن یک عدد از اسماء الهی متن شده می باشد و به همین توضیح است «آتش موسی عیان از سینه سیناستی؛ یا این که رحمان؛ یا این که که زرین بارگاه بضعه موساستی؛ یا رحیم؛ بضعه موسی بن جعفر فاطمه کز بر روی قدر؛ یا حنان؛ خاک درگاهش عبیر و طره حوراستی؛ یا منان؛ نوگلی رنگین ز طرف گلشن یاسین بود؛ یا حمید؛ آیتی واضح به صدر نامه طاهاستی؛ یا این که مجید؛ برتوی از آفتاب اصطفای مصطفاست؛ یا این که جلیل؛ زهرهای از عرش عصمت زهراستی؛ یا جمیل؛ نسبتی صحن حریمش را به پاطاق حرم؛ یا این که اول؛ کین مکان عزت و آن مسکن عزّاستی؛ یا این که آخر؛ صحن او را می باشد اقصی مبنا عزت چنان؛ یا این که ظاهر؛ کز شرف، مسجود سقف مسجد اقصاستی؛ یا باطن». از طرف دیگر عدد ۱۷ از همین لحاظ محترم میباشد که امام هفتم ۱۷ پسر و ۱۷ دختر داشتند و حضرت معصومه درود الله علیها کوچکترین فرزند ایشان بودند. در معماری استوانه گنبد ۱۷ سانتی متر ناشاغولی وجود دارد و قسمت بالای استوانه پاره ای کوچکتر از قسمت پایینی آن است که همین ۱۷ سانتیمتر ناشاغولی به عامل ۱۷ روزی میباشد که حضرت معصومه درود الله علیها در شهر مقدس قم اقامه داشته و مریض بودند. در طراحی، ساخت و بنا گنبد مطهر بقاع حضرت معصومه سلام الله علیها رمز و رازهای خاصی مخفی میباشد که تشریح آن میتواند زیبایی و ظرافت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را برای مشتاقان و گردشگران داخلی. طول گنبد ۱۷ متر است که نشان دهنده ۱۷ روز اقامت حضرت در شهر مقدس قم است. سفالگری از گزاره باستانی ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشاء هنر ایجاد کاشی و سرامیک می باشد که اولیه آثار همین هنر در جمهوری اسلامی ایران به حدود 10.000 سال قبل از ولادت می برسد که به رخ گل نپخته بوده و آثار او‌لین کوره های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از به دنیاآمدن بر می گردد.

ایندکسر