سخنان جنجالی عمرو به معروف، دبیر دائمی سازمان ملل در مورد تبعیض جنسیتی


سخنان جنجالی عمرو به معروف، دبیر دائمی سازمان ملل در مورد تبعیض جنسیتی

رویداد 24 وزیر ستاد عمرو با معروف دیروز از تفکیک جنسیتی در دانشگاه دفاع دفاع کرد و آن را عاملی برای توسعه علم خواند. این اظهارات در سطح وسیعی مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفت و بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت.

روزنامه آفتاب یزد امروز – چهارشنبه – در گزارشی با عنوان “فشار بر دانشگاه ها برای تفکیک جنسیتی” در گفت و گو با جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی این سوال را مطرح کرد که نقش تفکیک جنسیتی در توسعه علم تا چه حد می تواند حرف درستی باشد. ?

آفتاب یزد می نویسد: حفظ استقلال نهاد دانشگاهی یکی از مهم ترین مسائل در همه جوامع است که کارشناسان مربوطه به آن رسیدگی می کنند. دانشگاه ساختار و نظم خاصی دارد و دخالت های فرا نهادی در این نهاد می تواند حیات دانشگاه را تهدید جدی کند.

دیروز دبیر ستاد امور عمومی اعلام کرد: وقتی از من می پرسند که چرا دانش آموزان وقتی به سن بلوغ نرسیده اند بر اساس جنسیت تفکیک می شوند و وقتی به دانشگاه می روند مختلط می شوند، پاسخی ندارم. در سال اول دبستان تفکیک جنسیتی داریم اما وقتی به 18 سالگی رسیدیم در اوج مسائل جنسیتی هستیم. من معتقدم وارد کردن مسائل جنسیتی به محیط آموزشی از نظر علمی و معنوی آسیب زا است. می توانید در سالن ها دیوار بسازید، اما چه اشکالی دارد که مثلاً دانشگاه آزاد دو ساختمان داشته باشد، در دفترچه امتحانات امسال نوشته شده است که یک دانشگاه فقط برای پسران و یکی برای دختران؟ خانواده‌ها از تفکیک جنسیتی استقبال می‌کنند و خواهان محیطی امن هستند. 21 دانشگاه‌ها و کالج‌ها در سراسر جهان از نظر جنسیت تفکیک شده‌اند، حتی برخی از دانشگاه‌ها در آمریکا نیز دارای تفکیک جنسیتی هستند.

او همچنین استدلال کرد که جدایی دختر و پسر باعث پیشرفت علم می شود. چنین اظهاراتی توهین به دانشگاه و علم تلقی می شود و به نظر می رسد افرادی که چنین ادعاهای بی اساس و ابتدایی می کنند، شأن دانشگاه و دانشجویان را نمی دانند. در کشور ما دانشجویان زیادی هستند که در کنار هم و در کنار یکدیگر به موفقیت های افتخاری دست یافته اند و شالوده این دستاوردها دانشگاه و محیط علمی آن بوده است. اگر عده ای نگران پیشرفت علم و دانش هستند، بهتر است به دلایل عدم پیشرفت علم و دانش بپردازند، نه اینکه با چنین ادعاهایی از اصل مسئله و ریشه مشکلات منحرف شوند. . از سوی دیگر در شرایط فعلی که همه به خود اجازه می دهند تیشه به ریشه دانشگاه بزنند و هر چه می خواهند بگویند، دانشگاهیان باید عکس العمل نشان دهند و از فضای مقدس دانشگاه دفاع کنند چرا که استقلال این نهاد است. نباید محکوم شود هدف چند نفر.. علاوه بر این، در اظهارات دبیر ستاد کل نیروهای مسلح شاهد اشاره به کشورهای دیگر و حتی آمریکا در زمینه تفکیک جنسیتی هستیم، در صورتی که این نوعی تناقض است که برخی از مسئولان دچار آن شده اند. .

اگر کشورهای خارجی الگوی مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران نیستند و خارجی ها هرگز به ما کمک نکرده اند، بهتر نیست در هیچ زمینه ای از آنها الگو برداری نکنیم؟ مسئولان بدانند که این گونه اظهارنظرها به دانشگاه آسیب می زند و یکی از موانعی است که بر سر راه پیشرفت علم و دانش در کشور ما قرار دارد. جای بسی تعجب است که در قرن بیست و یکم که علم با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است، عده ای همچنان نگران جدایی دختر و پسر هستند و این جدایی را دلیل پیشرفت علم می دانند. سوال اصلی ما در این گزارش کارشناسی این است که آیا واقعا جدایی دختر و پسر باعث پیشرفت علم می شود؟

حتما بخوانید:
صفر تا صد طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

بیشتر بخوانید: تایید رسمی خبر جریمه زنان محجبه


دیدگاه ها و افکار پیش بینی کننده

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و روانشناس اجتماعی در این خصوص به خبرنگار اجتماعی آفتاب یزد گفت: مدتی است که برخی مراجع رسمی در کشور ما مسائل مربوط به جنسیت را مطرح می کنند. اول اینکه دانشگاه های زیادی در دنیا هستند که استانداردهای بسیار بالایی دارند و عمدتاً پیشرفت علم و فناوری در دنیا مرهون فعالیت های علمی انجام شده در این دانشگاه هاست. همه این دانشگاه ها مختلط هستند و تفکیک جنسیتی ندارند، اما علم در حال پیشرفت است.

برای من کاملاً واضح است که این دیدگاه و تصور قبلی که اگر شکاف جنسیتی ایجاد کنیم باعث پیشرفت علم می‌شود، نه. اما اگر برخی نسبت به این موضوع خیلی مصمم باشند، می توانند این طرح را به صورت پایلوت اجرا کنند و رشد علم و دانش را در این دانشگاه ها بسنجند. اگر این کار واقعاً به پیشرفت علم کمک می کند، باید همه دانشگاه ها را بر اساس جنسیت تفکیک کرد و در قالب مقاله به دنیا ارائه کرد تا دنیا بداند که اگر همه دانشگاه ها بر اساس جنسیت از هم جدا شوند، پیشرفت بشریت بسیار خواهد بود. بزرگتر

این روزها ادعاها و نظرات زیادی می شنویم که مبنای علمی ندارند و قاعدتاً از زبان کسانی شنیده می شود که دارای جایگاه قانونی هستند، اما از نظر فعالیت علمی، اظهارات آنها پشتوانه مستندی ندارد. و اثبات نشده اند. ادعاهای بزرگی مانند این نیاز به پشتوانه علمی دارند و باید مشخص کنیم که چنین مطالعه ای در کجا انجام شده و از کدام چنین نتیجه ای به دست آمده است؟ یا این نظرات بر اساس سلیقه شخصی برخی افراد است؟ می دانیم که هیچ تحقیق عمیقی در این زمینه انجام نشده است.

مشکل را دست کم نگیرید

وی ادامه داد: در کشوری که در حوزه اشیاء علمی فقر زیادی وجود دارد، پرداختن به این موضوع در واقع توجه به یک طرف است و گاهی به ذهن انسان خطور می کند که پرداختن به این حوزه ها نباید باشد. نادیده گرفته شده است، اما به دلیل اینکه ذهن را با چنین کلماتی مشغول می کند، دانشگاه الزهرا نمونه بارز آن است که از دوران پیش از انقلاب تفکیک جنسیتی داشته است، جایگاه علمی این دانشگاه را در سطح ملی و جهانی در نظر بگیرید. کشوری که فقط از یک جنسیت خاص دانشجو می پذیرد و بررسی می کند، این دانشگاه ها دستاوردهای خاصی در علم داشته اند، برخی اظهارات غیرعلمی می کنند و هیچ مرجعی نمی تواند از آنها بپرسد که مبنای علمی گفته هایشان چیست و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، هر کس هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد، چنین حرفی با حیثیت جامعه و جایگاه ملت همخوانی ندارد.

حتما بخوانید:
فیلم - معنی در دیکشنری آبادیس

توصیه من به هرکسی که به هر طریقی در اختیار دارد این است که ابتدا با چند متخصص در مورد حرف هایشان مشورت کند. من معتقدم که تفکیک جنسیتی متغیر 50 یا 100 نیست که بر توسعه علم تأثیر بگذارد، بنابراین مشکل را کاهش می دهیم و نظر کلی را بیان می کنیم. دلیل رشد در کشور ما امکانات علمی زیادی است که باید فراهم شود.

از سوی دیگر، در این راستا باید به بحث افزایش دانش اساتید و نیز بحث فرصت های یادگیری برای دانشجویان و اساتید توجه شود. باید از اساتید ممتاز در دانشگاه ها استفاده کرد و زمینه تعامل دانشگاه هایمان با دانشگاه های روز دنیا را فراهم کرد. اینها مواردی است که می تواند به توسعه علم کمک کند وگرنه چنین بحث هایی می تواند ما را به قهقرایی علمی برساند.»

چنین صحبت هایی مبنای علمی ندارد

امان الله کرای مقام، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در این باره به آفتاب یزد گفت: این گفته که جدایی دختر و پسر باعث پیشرفت علم می شود، نادرست است. بلکه این تقسیم بندی منجر به از بین رفتن رقابت سالم بین دانشجویان و کاهش کیفیت آموزشی در دانشگاه ها می شود. چنین صحبت هایی مبنای علمی ندارد و باید بدانیم که آموزش یک کار تخصصی است و نمی توان با تقسیم بندی جنسیت علم را پیش برد. حتی در مدارس قدیمی، دختر و پسر هرگز از یکدیگر جدا نمی شدند.

در دانشگاه ها کیفیت تحصیلی دختران بالاتر از پسران است و تقسیم بندی بین این دو گروه به کیفیت آموزش آسیب می رساند. فضای فیزیکی، محیط یادگیری، شیوه تدریس معلم و مهارت های تدریس، همه مواردی هستند که بر پیشرفت علم تأثیر می گذارند و باید مورد توجه دست اندرکاران این حوزه قرار گیرند. در دانشگاه های ایران روش تدریس استاد محور است و این موضوع بسیار مهمی است که می تواند به پیشرفت علم آسیب برساند.

به گفته کارشناسان حوزه آموزش، این گفته کاملا نادرست و نامناسب است و به نظر می رسد او ساختار آموزش و پرورش و دانشگاه را نمی شناسد. چند سال پیش هم این کار انجام شد و حتی وسط چند تالار دانشگاه دیواری ساختند تا دختر و پسر را از هم جدا کنند، آن موقع کار کرد؟ متأسفانه این سخنان بدون هیچ مبنای علمی به گوش می رسد که در جامعه امروز ما معنایی ندارد و مورد قبول مردم نیست. نمی دانم چرا بعد از گذشت این همه سال و این همه تجربه در کشور ما چنین حرف هایی درباره دانشگاه زده می شود و شکوه و جلال دانشگاه نادیده گرفته می شود؟ »

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesKamagrakameralı su tesisatçısıEvlilik Büyüsü