حفاظت بی صدا تایید شده است؟ | رویداد 24


حفاظت بی صدا تایید شده است؟
رویداد 24 به نظر می رسد نگرانی از تصویب ضمنی طرح دفاعی بی اساس است و تصویب بی سر و صدا بخش مهمی از این طرح در جلسه دیروز شورای عالی فضای مجازی گواه اجرای تدریجی آن است. اکنون پس از گذشت حدود 6 ماه از ارائه طرح دفاعی به این هیئت، شورای عالی فضای مجازی ترکیب و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات را تصویب و ابلاغ کرده است تا این کمیسیون به عنوان «تنظیم کننده رگولاتوری» عمل کند. این دقیقاً همان چیزی است که تهیه کنندگان طرح حفاظتی به دنبال آن بودند. این مصوبه با وجود اعتراضات گسترده کاربران، کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس همچنان رویکردی محدودکننده و تهدیدمحور دارد.

به گزارش اقتصاد جهانی، درحالی‌که زمزمه‌های طرح دفاعی در محافل رسمی و قانون‌گذاری در ماه‌های اخیر به‌طور آشکاری خاموش بوده است، نگرانی درباره تصویب ضمنی آن همچنان زیر پوست مردم باقی مانده است. افت شدید کیفیت اینترنت، خرابی و قطع مکرر، فعال شدن بلاک از سوی کودکان در گوگل و البته تاکید همزمان بر پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات و راه اندازی اینترنت کودکان، صدای مردم را بلند کرد. مردم. و نمایندگان آنها در اعتراض و البته افزایش شبهه به اجرای بی سر و صدا این طرح.

از جمله این موارد، روز گذشته خبری مبنی بر تصویب بخشی از طرح دفاعی در جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور منتشر شد که واکنش کارشناسان و مردم را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت. این کارشناس با تایید تصویب بخشی از طرح حفاظتی در این جلسه، گزارش داد که در بخشی از این طرح موسوم به طرح حفاظتی که شامل اعضا و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات و به شورای عالی سازمان انتقال یافته است. جمهوری بلاروس. فضای مجازی برای تصویب، این شورا تصویب و اجرا ابلاغ شد. محمد کیشوری، کارشناس فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: از این رو کمیسیون عالی تنظیم مقررات باید با ترکیبی از اعضا و مسئولیت های کاملا متفاوت نسبت به گذشته نقش «تنظیم کننده رگولاتوری» فضای مجازی را ایفا کند.

فرآیند بررسی و تایید جامع

اواخر فروردین ماه سال جاری و درست زمانی که هنوز تکلیف طرح دفاعی مشخص نشده بود، مشاور وزیر ارتباطات اعلام کرد که این طرح به همراه نامه ای از سوی شورای عالی فضای مجازی برای بررسی به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است. رئیس شورای اسلامی. با این حال، این موضوع بلاتکلیفی بر روند تصویب این طرح افزوده است. بررسی طرح صیانت از فضای مجازی اما با تصویب صحن علنی از اوایل مردادماه سال گذشته در کمیسیون مشترک آغاز شد. سپس مجلس موافقت کرد که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل 85 قانون اساسی (تحقیق در کمیسیون به جای دادگاه) باشد. با این مجوز مجلس جلسات کمیسیون تلفیق تشکیل شد و در سومین جلسه اسفندماه سال گذشته در نهایت پس از وقفه های متعدد ساختارهای کلی آن به تصویب رسید. این اتفاق به سرعت واکنش منفی گسترده ای را در سطح عمومی به همراه داشت و دایره انتقادات از روند تصویب این طرح حتی به تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نیز رسید تا جایی که عده ای خواستار بازگرداندن این طرح شدند. کمیسیون ویژه به صحن مجلس

این انتقادات و اعتراضات گسترده باعث شده تا روند رای گیری و تصویب این طرح زیر ذره بین معاونت حقوقی مجلس قرار گیرد. این معاونت در همان روز (12 اسفند) در نامه ای به رئیس کمیسیون ویژه حمایت از حقوق کاربران، رأی کمیسیون ویژه و تصویب کلی طرح حمایت را غیرقانونی اعلام کرد. بنابراین، ریاست مجلس وارد موضوع شد و سخنگوی آن اعلام کرد که ایرادات در جلسه هیئت رئیسه بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد. با تمام این اوصاف در سال 1400 طرح حفاظتی تعیین تکلیف نشد و در جلسه غیرعلنی 22 فروردین، نمایندگان با ادامه فعالیت کمیسیون مشترک در این حوزه مخالفت کردند. در نهایت یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس درباره این جلسه و نتایج آن به «ایسنا» گفت که یا می توان کار را تمام شده دانست و همان رای را رای مجمع مردمی تلقی کرد یا به استناد هنر. 165 و 167 آیین نامه بازنگری طرح به اصطلاح حفاظتی باید به عرصه عمومی بازگردد.

حتما بخوانید:
پاول ، یلن از كنگره می خواهد كه اقتصاد را تقویت كند در حالی كه قانون گذاران به دنبال توافق هستند

اما در حالی که پیش بینی می شد رئیس کمیسیونی مجلس درباره وضعیت طرح امنیت تصمیم گیری کند، چند روز بعد اعلام شد که رئیس مجلس بررسی این طرح امنیتی را به شورای عالی فضای مجازی سفارش و ارجاع داده است. . . همزمان، میتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در گفت و گو با ایسنا، درباره این موضوع گفت: این نامه مربوط به اسفندماه است و ربطی به تغییر مسیر طرح دفاع سایبری شورا ندارد، بلکه چارچوب آن است. قانون حاکمیت در فضاهای مجازی باید تبیین شود تا مجلس بر اساس اقدامات استانی قانون درستی تدوین و تصویب کند. دلیل این فوریت نامه، اخباری مبنی بر نظر شورای عالی در مورد طرح حفاظتی بوده است که در نامه خواسته شده است که در مورد آن چه زمانی تصمیم گیری می شود، اطلاع رسانی شود. اما ظاهرا راه حلی وجود نداشت.» رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس همچنین تاکید کرد: مجلس باید مصوبه داشته باشد اما این قانون باید در راستای سیاستی باشد که نهاد اصلی یعنی شورای عالی فضای مجازی تعیین کرده است.


بیشتر بخوانید: رای امروز شورای عالی فضای مجازی درباره طرح دفاعی چه می گوید؟


در راستای منافع کمیسیون تخصصی

با این سخنان کمیسیون مشترک امنیت از بررسی و تصویب این طرح خودداری کرد و کار برای بررسی طرح امنیتی توسط شورای عالی فضای مجازی رصد شد; تا جایی که چند هفته پیش میتبی توانگر در گفت وگو با ایسنا تاکید کرد: هر قانونی در حوزه فضای مجازی باید از شورای عالی فضای مجازی عبور کند. وی با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه داخلی شورای اسلامی کار کمیسیون مشترک به پایان رسیده است، بر ایجاد کمیسیون تخصصی در این زمینه تاکید کرد و گفت: اما با رای نمایندگان مشخص شد. در جلسه غیرعلنی که کمیسیون فعلی نتیجه نظر کل مجلس نیست . کمیسیون مشترک باید بر اساس نتایج نظر کل مجلس و همچنین بر اساس نتایج بخش‌های تخصصی رسیدگی‌کننده به این موضوع از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس تشکیل شود. در این شرایط در روند تدوین هر گونه قانون مرتبط با حاکمیت فضای مجازی باید صدای همه بخش ها به ویژه فعالان اقتصادی در حوزه فضای مجازی شنیده شود و دغدغه های آنها نیز مورد توجه قرار گیرد. لازم است به فعالان این حوزه پیشنهاد شود که چنین طرحی را تصویب کنند. روند قانونگذاری از بالا به پایین و پشت درهای بسته پیش رفت. قانونگذاری به ویژه در حوزه فضای مجازی که امروزه با اقتصاد آن آمیخته شده است، ابتدا باید از طریق شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک نهاد تخصصی انجام شود و سپس با ذینفعان بخش خصوصی مشورت شود.

توانگر از تاثیر چنین طرحی بر تجارت مجازی ابراز نگرانی کرد و گفت: از روز اول این نگرانی را داشتم که هرگونه برنامه ریزی برای مدیریت فضای مجازی به کسب و کار مجازی لطمه ای وارد نکند و اتفاقاً این نوع بنگاه ها را تقویت کند. البته قانون فضای مجازی باید از کانال سیاستگذاری شورای عالی فضای مجازی در مجلس تصویب شود. وی با تاکید مجدد بر اختیارات شورای عالی فضای مجازی در بخشنامه سیاستگذاری فضای مجازی، گفت: تدوین کنندگان طرح دفاعی بخشنامه فضای مجازی را رعایت نکردند.

بر اساس اصل 110 قانون اساسی، مقام معظم رهبری سیاست گذاری در فضای مجازی را به شورای عالی فضای مجازی تفویض کرده اند. در مصوبه تأسیس این شورا به صراحت آمده است که «وظیفه اصلی این سازمان، سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات لازم و به موقع و نظارت و نظارت مؤثر و نوین در این حوزه است.» بنابراین اساس هر گونه قانونگذاری در فضای مجازی باید در شورای عالی فضای مجازی انجام شود که مورد غفلت تدوین کنندگان طرح دفاعی قرار گرفت و متنی پر از اشکال ارائه و مورد اعتراض عموم و بنگاه های مجازی قرار گرفت.

حتما بخوانید:
ترکیب احتمالی استقلال برای بازی با نساجی

با تمام این اوصاف به نظر می رسد نگرانی ها در مورد تصویب ضمنی طرح دفاعی چندان هم بی دلیل نیست و تصویب بی سر و صدا بخش مهمی از این طرح گواه اجرای تدریجی آن است. اکنون تقریباً شش ماه از ارائه طرح دفاعی به این هیئت می گذرد، شورای عالی فضای مجازی ترکیب و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات را برای ایفای نقش «تنظیم کننده رگولاتوری» تصویب و ابلاغ کرده است؛ دقیقاً همین موضوع به دنبال توسعه دهندگان طرح حفاظتی بود.

اکنون وظیفه سیاست گذاری، نظارت، مدیریت، هماهنگی و تصویب ضوابط و مقررات در تمامی ابعاد فضای مجازی و تنظیم مقررات بخشی به این کمیسیون محول شده است و علیرغم تاکید کارشناسان بر توجه به دیدگاه ها و نظرات فعالان این حوزه در بخش خصوصی، همکاری، تعامل و حضور این فعالان در تعیین وظایف و دستورالعمل های این کمیسیون تأثیری ندارد. در مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی بخش خصوصی صرفا به عنوان مشاور در نظر گرفته شده و ماهیت کمیسیون عالی دولتی خواهد بود. بر اساس این مصوبه، رئیس کمیسیون عالی می‌تواند در صورت لزوم از کارشناسان یا نمایندگان بخش خصوصی در جلسات کمیسیون دعوت کند، اما آنها حق رای نخواهند داشت.

از جمله وظایف این کمیسیون می توان به معماری کلان مقررات فضای مجازی با در نظر گرفتن جایگاه و وظایف هر یک از رگولاتورهای بخشی، تعریف یا ایجاد رگولاتورهای بخشی خدمات جدید، تغییر ماموریت و شرح وظایف بخش ها اشاره کرد. تنظیم کننده. سیاست صدور مجوز برای هر گونه فعالیت و کسب و کار در فضای مجازی اعم از محتوا اعم از داده، متن، صوت و تصویر، خدمات و زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات، تعیین الزامات و اولویت های قانونی کشور در حوزه فضای مجازی برای قوه مجریه و قضائیه به ترتیب تدوین لوایح مورد نیاز و مصوب شورای اسلامی، بحث مدیریت و مدیریت فضای مجازی در درون آن از قبیل سامانه رسانه ای، سامانه شناسایی، کلان داده ملی، دامنه بین المللی، سرمایه گذاری خارجی، ارز دیجیتال و فناوری های نوین مانند زنجیره بلوک (بلاک چین) و هوش مصنوعی رقابت و سیستم ضد انحصار بسترهای فضای مجازی، تهیه خط مشی ها، راهبردها، مدل نمایندگی و رویکرد تعامل با سازمان ها و مجامع بین المللی ذیربط در حوزه مقررات فضای مجازی نیز از دیگر وظایف این کمیسیون است.

ضمناً تبصره ای در این مصوبه وجود دارد که به نگرانی از اجرای طرح حفاظت قوت می بخشد. در این یادداشت آمده است: موارد انسداد ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی با بیش از 3 میلیون کاربر قبل از اقدام به مرکز ملی فضای مجازی کشور اطلاع داده شود. بنابراین، بر اساس این مصوبه، انتظار می‌رود فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار و تصویب الزامات مدیریت ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی – که به معنای کاهش پهنای باند بسترهای مختلف اجتماعی است – از کمیسیون عالی اخذ و به شورای عالی فضای مجازی با این اوصاف، واضح است که با وجود اعتراضات گسترده کاربران، کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس، این مصوبه همچنان رویکردی محدودکننده و تهدیدمحور دارد. این مصوبه که بخش بزرگ و مهمی از به اصطلاح طرح دفاعی را در بر می گیرد، باید برای تعیین دستورالعمل و تبدیل به قانون به مجلس برگردد.