اجازه واردات خودرو برای بالا نگه داشتن دلار یا حفظ منافع مردم؟


اجازه واردات خودرو برای بالا نگه داشتن دلار یا حفظ منافع مردم؟

رویداد 24 آفتاب نیوز نوشت: طبق آمار گوگل ترندز، ماهانه میلیون ها نفر در کشور عبارتی مانند «قیمت روز خودرو». آنها به دنبال خودرویی هستند که در کشور سرمایه است و نقش مهم و کلیدی در بودجه بسیاری از خانوارها دارد.

همانطور که انتظار می رفت تصمیم دولت برای واردات خودرو به سرعت به مهم ترین خبر اقتصادی روز تبدیل شد. به نظر می رسد این تصمیم تحت تاثیر منافع گروه ها و محافل مختلف کارگزاری اتخاذ شده است. بر اساس نامه ساومین، واردات خودروهای کمتر از 20 هزار دلار با نرخ فوب تا سقف یک میلیارد یورو (معادل) مجاز است.

به دلیل تاخیر در اجرای این تصمیم، برخی از چهره های اقتصادی نزدیک به محافل دولتی به خبرنگار آفتاب نیوز گفتند که این تصمیم در واقع مطابق با منافع چند شرکت بزرگ خوصله اتخاذ شده است. با توجه به ارزی که خودرو با آن وارد و صادر می شود، این آیین نامه اجازه تحقق یا کاهش بیش از حد قیمت ارز را نمی دهد.

با توجه به اینکه سود بسیاری از شرکت ها در بازار سرمایه به دلیل درآمدهای عملیاتی به دست نمی آید، بلکه به دلیل تسعیر ارز و گرانی روزانه دلار است، هرچند این تصمیم نه برای مردم، بلکه برای کسانی که قصد افزایش قیمت را دارند، دستگاهی داشت. دلار، سودآور بود.

با وجود یک سال دعوا در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت، تاکنون حتی یک دستگاه خودرو وارد کشور نشده است، اما اخبار روزانه واردات سریع خودرو به سود دلالان ارزی و شرکت های خصوصی تمام شده است. اخبار مربوط به خودروی تولید شده توسط دولت در بازار خودرو و به ویژه بازار ارز دستخوش نوساناتی شد.

حتما بخوانید:
چگونه یخچال را رنگ کنیم

بیشتر بخوانید: روزنامه خراسان: توقع واردات خودروهای برندهای جامد را نداشته باشید. این خودرو از کشور چین وارد شده است


ما موشک های خوبی می سازیم، چرا نمی توانیم ماشین های خوب بسازیم!

مدیریت خودروسازی کشور هم اکنون در اختیار منوچهر لاگا معاون حمل و نقل وزارت حراست است. راغی در برخی از مدیران فنی صنعت موشکی کشور بود. بسیاری معتقدند دلیل انتقال او به خودروسازی، شکل گیری این گفتمان در میان اصولگرایان بود که «می خواهم صنعت خودرو را به دست سازندگان موشک بسپاریم».

منوچهر لقی در دوره احمدی نژاد رسما از سوی کمیسیون نود مجلس متهم به دریافت 250 میلیون دلار برای طراحی صندوق عقب 206 شد. هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این مبالغ منتشر نشده است، اما Logic اخیرا اعلام کرده است که ما در زمینه طراحی خودرو یکی از بهترین ها در آسیا هستیم.

تصمیم به واردات خودرو برای بالا نگه داشتن دلار یا حفظ منافع مردم؟ / یک میلیارد خودرو برای فقرا؟

با حمایت همه جانبه معاون حمل و نقل صمت از خودروسازان جاده ای خاص، برخی معتقدند که واردات خودرو در نهایت به دست خودروسازان خواهد افتاد و او اجازه نخواهد داد منافع سهامداران عمده ایران خودرو و سایپا فدای منافع مردم شود. در حال حاضر چهره هایی در چند شرکت خوسلتی سهامداران عمده این دو شرکت خودروسازی هستند.

1 میلیارد تومان برای فقرا

مخالفت بانک ملی با واردات خودرو این نهاد با بیان اینکه منابع ارزی کافی برای واردات ندارد، این خبر از سوی بانک مرکزی در کنار تاکید معاون حمل و نقل وزارت صمت بر واردات، تاثیر خودروسازی بر رشد را تقویت کرد. از نرخ ارز

حتما بخوانید:
توطئه های ترامپ باعث شده جهان MAGA گرجستان را تحریم کند

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس گفت: وزارت حراست در دقایق پایانی در مجوز واردات خودرو بند 2 آیین نامه وارداتی که بر واردات خودرو تا سقف 10 هزار دلار مالیات 10 درصدی در نظر گرفته است به عبارتی ” ارزش گمرکی محاسبه شده طبق بند 14 قانون امور گمرکی در حال اصلاح است. معنای این تغییر این است که با احتساب سود واردکننده و نوسانات شدید قیمتی در بازار، بعید به نظر می رسد قیمت خودروهای وارداتی زیر 700 میلیون تومان باشد. این در حالی است که خرید 200 میلیون تومانی پراید برای بسیاری از خانواده های کشور غیرممکن شده است. برخی کارشناسان پا را فراتر گذاشته و بر اساس واقعیات قانون گمرک و بازار خودرو کشور، حداقل ارزش خودروهای وارداتی را یک میلیارد تومان می دانند.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesKamagrakameralı su tesisatçısıEvlilik Büyüsü